Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Piloti kyperského letadla asi nestihli klesnout

  1:00
O přesných příčinách letecké katastrofy, při níž v neděli u řeckých Atén zahynulo 121 lidí, je možné zatím jen spekulovat. Přinášíme shrnující odpovědi na několik klíčových otázek.

Trosky kyperského letadla - Ttrosky kyperského letadla, které se zřítilo severně od Athén. Na palubě bylo 121 lidí, nikdo nepřežil.(14. srpna 2005) | foto: Reuters

Otázka první: Jak se to mohlo stát? Není letadlo mnohonásobně jištěné? 

Systémy v letadlech jsou opravdu několikanásobně jištěny. K nehodě obvykle nedojde v důsledku selhání jednoho systému, ale po nahromadění několika závad či chyb pilota.

Potom nastane takzvaný "bod zvratu", odkud již není návratu. Proto je možné spekulovat o tom, že nenastala pouze dekomprese tlaku v kabině, ale i další závady či chyby.

Dekomprese mohla například nastat v důsledku selhání klimatizace následované procedurální chybou pilota.

Otázka druhá: Je možné spekulovat o tom, co se dělo poté?

V letové hladině 10-11 tisíc metrů je teplota kolem minus 40 stupňů Celsia a ke ztrátě vědomí bez přísunu kyslíku dochází již po 15 vteřinách. V úvahu je také třeba vzít problém tlaku na fyzickou stránku člověka.

Kyslík z masky proudí, ale v důsledku tlaku v těchto výškách ho plicní sklípky nedostatečně vstřebávají do tělního okruhu. Pilot tedy musí v případě dekomprese "vyhodit" kyslíkové masky, ale také velice rychle klesnout do bezpečné letové hladiny (jako horní hranice se uvádí cca 3500 metrů).

Otázka třetí: Proč se tak nestalo?

Vše šlo nejspíš hodně rychle. Pokud opravdu nastala dekomprese, cestující si nasadili kyslíkové masky, avšak piloti již nejspíš neměli dost času klesnout s letadlem do bezpečné výšky a ztratili vědomí. Protože byl zapnutý autopilot a nastavený kurz, letadlo pokračovalo v letu až k místu havárie.

Otázka čtvrtá: Jak je posádka cvičena na podobné události?

Piloti i posádka jsou na takovéto události velice důkladně školeni. Řešení těchto situací je simulováno na trenažérech ve výcvikovém středisku. Tato cvičení jsou velmi reálná a zcela odpovídají situacím, které se mohou odehrát ve vzduchu.

Například České aerolinie mají ve svém výcvikovém středisku několik takovýchto leteckých simulátorů.

Pokud šlo "pouze" o dekompresi tlaku jako důsledek selhání klimatizačního systému, posádka mohla situaci nějak vyřešit. Pokud by totiž rychle snížila výšku, ve které stroj letěl, vyhnula by se mrazu a nepříznivým tlakovým poměrům.

Letadlo může rychle klesnout i v případě zapnutého autopilota a tím snížit riziko případné ztráty vědomí pilotů.

Otázka pátá: Stávají se podobné události často?

Dekomprese tlaku v kabině letounu samozřejmě může nastat, například praskne sklo čelního okénka po srážce s letícím ptákem. Čas od času se to stane.

Výsledek takovéto události je obvykle dán několika proměnnými: jde o to, v jaké výšce se letadlo nachází, jaká je venkovní teplota a jak zareaguje posádka. Přesto jde o relativně vzácnou událost.

Otázka šestá: Měli cestující šanci na záchranu?

To je těžké říci. Postupy, které piloti a posádka cvičí, jednoznačně říkají, co a jak je třeba udělat, aby nebyly ohroženy životy a letadlo se bezpečně vrátilo. Z teoretického pohledu tedy cestující jistě šanci měli.

Prakticky však nyní můžeme pouze spekulovat o tom, jestli příčinou nehody nebyl ještě nějaký další zásadní problém, který zkomplikoval posádce možnost reagovat a problém vyřešit.

Otázka sedmá: Těla obětí měla na sobě kyslíkové masky. Mohou opravdu v takové situaci pomoci?

Zcela určitě. Klíčové je jejich rychlé nasazení. Nejprve si musí nasadit masky dospělí, kteří následně nasadí masky dětem. Tím je zajištěn přísun kyslíku, který ve vysokých výškách není.

Pilot musí okamžitě klesat do bezpečné letové hladiny, vyrovnat tlak a teplotu. Pokud se to nestane, pouze kyslíková maska problém neřeší.

Otázka osmá: Je teoreticky možné ze země navést letadlo na přistání?

Za této situace je to nemožné. Letadlo sice "umí" odstartovat i přistát automaticky, ale přítomnost pilota je nezbytná. On totiž musí nakonfigurovat autopilota tak, aby stroj následně sám přistál. Toto ze země udělat nelze.

Otázka devátá: Je tedy bezpečné cestovat letadlem?

Přes všechny tragické události letecká doprava je a bude tím nejbezpečnějším způsobem přepravy. Statistika hovoří jasně. Na jeden milion vzletů a přistání připadá přibližně 0,45 nehody. Riziko, kterému se vystavujeme při cestování automobilem, je mnohonásobně vyšší.

Autoři:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Bitva o univerzitu. Policie udeřila na studenty

  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....