Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Žadatelé o půdní byty mají naději

  8:13aktualizováno  8:13
Praha - Pro zájemce o adaptaci podkroví na území Pražské památkové rezervace by brzy měly začít platit nové podmínky. Odbor památkové péče magistrátu předloží v říjnu městské radě novou metodiku pro půdní nástavby, vestavby a ochranu střešní krajiny. Dokument by měl upravit plošný zákaz zásahů do půdních prostor historického centra.

Letos v lednu vydal Státní ústav památkové péče metodické vyjádření, kterým nad půdami historického centra de facto vyhlásil stavební uzávěru. Zakázal totiž jakoukoliv půdní vestavbu v každém domě starším než sto let.

Podle tiskové mluvčí České komory architektů Markéty Kohoutové památkové úřady nezvládaly nápor desítek žádostí o povolení výstavby podkrovních bytů a řešily to po svém. "Zpracovat příslušné množství odborných stanovisek asi bylo nad rámec jejich možností, proto se uchýlily k velmi nestandardnímu řešení a na území pražské památkové rezervace pro jistotu zakázaly vše," míní Kohoutová.

"Zamítlo se i mnoho věcí, které by byly přípustné," přiznal zástupce ředitelky odboru památkové péče Jiří Musálek. V budoucnosti by památkáři měli každou žádost posuzovat individuálně. "Každou žádost projedná sbor expertů, poradní orgán, který od letošního ledna působí při našem odboru," sdělil Musálek s tím, že pokud například hygienici povolí takové řešení osvětlení, které je přípustné z hlediska památkové ochrany, verdikt odboru památkové péče může být kladný.

Miloš Solař ze Státního ústavu památkové péče však namítá, že ochrana památek musí být vždy komplexní. Podle jeho názoru je především nutné předem stanovit transparentní pravidla. "Pokud se právo případ od případu nalézá, dává to příslušnému úřadu neomezenou moc a podporuje korupci," soudí Solař.

Novou metodiku magistrátních památkářů považuje se skvělou. Nicméně není materiálem, který by oslovil širokou veřejnost, aby investoři, projektanti či majitelé půd získali jasnou představu o mantinelech, ve kterých se mohou pohybovat. "Na metodiku by měla navázat zjednodušená verze pro orientaci neodborníků," soudí Solař. "Nic to však nemění například na tom, že na Malé Straně je už nástaveb či vestaveb příliš a další by se neměly objevovat," dodává.

Po individuálním přístupu volali hlavně představitelé první městské části, která s úpravami půdních prostor počítá při privatizaci obecních bytů. Nedávno však adaptace podkroví ve třech domech na rohu ulic Elišky Krásnohorské a Bílkovy v Praze 1 vyvolaly bouři nevole. Nájemníci kubistických domů dokonce proti tomuto záměru sepsali petici. Vestavby podle jejich názorů zcela zničí kubistickou architekturu.

Stavební povolení však bylo vydáno na základě schválení odboru památkové péče magistrátu a kladného posudku Státního ústavu památkové péče. "Do architektury to absolutně nezasahuje. Nenaruší pohled do střešní krajiny, jinak by to památkáři nepovolili," uvedl místostarosta Prahy 1 Vladimír Vihan.

Žádný metodický dokument však nemá povahu závaznou. Je pouze jedním z výchozích podkladů, byť důležitým, pro budoucí správní rozhodnutí. Regulační podmínky památkové péče může nařídit pouze územní, popřípadě regulační plán. Jakýmsi zadáním pro jeho vytvoření by měla být právě nová metodika .

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman vystoupil na Žofínském fóru (22. června 2017)
Zemanův zdravotní stav je velmi dobrý, trápí ho jen neuropatie, uvedl Hrad

Zdravotní stav prezidenta Miloše Zemana je podle komplexního vyšetření ze závěru července velmi dobrý, uvedla v tiskové zprávě Správa Pražského hradu....  celý článek

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.