Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Začíná nová etapa vztahů mezi USA a Ruskem, píše ruský tisk

  9:55aktualizováno  11:26
Rozhodnutí Baracka Obamy upustit od plánu na protiraketový štít ve střední Evropě komentují téměř všechny světové listy. Například The Wall Street Journal rozhodnutí zkritizoval. Vidí v něm snahu USA získat podporu Ruska v otázce Íránu. Naopak ruský tisk změnu vítá, vidí v ní novou etapu v rusko-amerických vztazích.

Barack Obama včera ustoupil od radaru v Česku, Dmitrij Medveděv ho za to chválí. Ilustrační foto | foto: Reuters

"Prezident Obama sliboval, že získá Americe přátele tam, kde měla za George W. Bushe protivníky. Ve skutečnosti ale Spojené státy dělají všechno možné pro to, aby v protivníky přeměnily dřívější přátele," uvedl The Wall Street Journal (WSJ).

Prestižní americký deník podotýká, že Česko a Polsko kvůli protiraketovému štítu značně riskovaly, a to především "hněv svých bývalých ruských pánů". K tomuto názoru se přiklání i list The Washington Post, podle nějž nová americká administrativa poškodila jedny z svých nejvěrnějších spojenců v Evropě a zároveň povzbudila zastánce tvrdé linie v Kremlu.

PŘEHLEDNĚ: USA "ZAMÁZLY " RADAR V BRDECH. ČeŠI LITUJÍ I OSLAVUJÍ

"Neočekávejte od žádné z těchto vlád, že se v blízké době budou řídit americkým vedením," píše WSJ. Deník navíc zpochybňuje oficiální důvod k upuštění od plánu, jenž zazněl z Bílého domu. - čtěte Základny v Česku a Polsku nebudou, potvrdili Obama i Gates

Vysvětlení, že íránský pokrok ve vývoji raket dlouhého doletu není velký a že štít potřebuje novou koncepci, která se zaměří na riziko střel krátkého a středního doletu, není podle něj důvěryhodný.

Odvolává se hlavně na to, že Obamova administrativa byla připravená plán na radar zrušit už v únoru, a to ještě neměla informace tajných služeb o vývoji raket v Íránu.

Pravý motiv se skrývá jinde

Skutečný motiv Spojených států se skrývá jinde, píší deníky. Krátce před zasedáním Valného shromáždění OSN se Spojené státy nespíš snaží získat ruský hlas při hlasování o tvrdších sankcích proti Íránu. Vládu íránského prezidenta Spojené státy podezřívají z vývoje jaderné zbraně. - čtěte Clintonová: Když se Írán odmítne bavit o jádru, sankce budou ochromující

"Možná, že Rusové tajně s takovým quid pro quo (něco za něco)souhlasili, byť to po včerejším rozhodnutí spěšně popřeli," uvedl list.

Naopak další americký deník The New York Times krok Obamovy administrativy vítá. "Bushův plán měl chyby. Technologie nebyla ani zdaleka připravená," napsal deník. "Hrozba íránské mezikontinentální balistické střely byla vzdálená. Plán Moskvě dodával až příliš pohodlnou výmluvu, proč kritizovat Západ a jak se snadno vyhýbat zodpovědnosti v otázce íránských jaderných ambicí," uvedl list.

Všichni se ale shodují, že americká diplomacie nyní bude muset vyvinout velké úsilí, aby uklidnila Česko a Polsko, které se neobávaly Íránu, ale právě Ruska.

Kreml zabil několik much jednou ranou, píší Poláci

Poláci jsou zklamaní. "Končí dlouhé období úzkého spojenectví mezi USA a Polskem," píše polský list Gazeta Wyborcza. Spojené státy se podle nich přestaly o Střední Evropu zajímat. "Stali jsme se obětí vlastního úspěchu," píše Gazeta Wyborcza.

"Střední Evropa je stabilní, je členem NATO i EU, nehrozí jí nic strašného, rozvíjí se a bohatne," vysvětluje. A proto už Washington nemusí tuto oblast sledovat, má daleko větší problémy v Afghánistánu, Íránu, Číně a Izraeli.

"Kreml zabil několik much jednou ranou," uvádí dál deník. "Američané se neobjeví 200 kilometrů od hranic s Ruskem, 'rusofobní' Polsko je pokořeno a prestiž Moskvy roste."

Tím, že Washington "prodal věrnost Polska a České republiky, aby nedráždil Rusko, signalizuje, že již nemá nic proti tomu, když bude Moskva východní Evropu považovat za svoji sféru vlivu," napsal list Polska The Times.

Rusko: Přichází nová etapa v našich vztazích

I ruský tisk se věnoval zásadnímu obratu v otázce amerického protiraketového štítu v Evropě. Tamní média rozhodnutí Američanů vítají jako novou etapu v rusko-amerických vztazích. Rozhodnutí Spojených států svědčí o tom, že "Washington chápe význam dobrých vztahů s Ruskem," píše deník Rossijskaja Gazeta.

"Jde o první skutečný projev oživení rusko-amerických vztahů," míní list Kommersant. "Washington na oplátku očekává od Moskvy značné ústupky ohledně Íránu, především podporu přísných sankcí proti této zemi a také odmítnutí dodat Íránu rakety S-300," uvádí deník s odvoláním na zdroje ruského ministerstva zahraničí.

K tomu, že Spojené státy na projekt protiraketové obrany ve střední Evropě rezignovaly, přispěl Obamův názor, že problémy se dají řešit jen s partnery, napsala Rossijskaja Gazeta.

"Bývalý americký prezident George Bush využil středoevropské země jako 'trojské koně' v Evropské unii - když se Washingtonu něco nelíbilo, řekly ne," uvádí list. Bývalé komunistické státy se podle něho snažily alianci nasměrovat na protiruský kurz, ale "zapomněly, že v Bílém domě dnes sedí jiný, pragmatičtější prezident," míní Rossijskaja Gazeta.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
V Hongkongu odsoudili českého seniora za pašování drog, dostal 27 let

Soud v Hongkongu ve čtvrtek poslal na 27 let do vězení třiašedesátiletého českého občana za pašování drog. Muž se zřejmě neodvolá, protože by to zpomalilo...  celý článek

Pauline Hansonová přišla na jednání senátu v muslimském oblečení ve snaze...
Australská politička přišla do parlamentu v burce, sklidila kritiku

Australská senátorka Pauline Hansonová vyvolala pozdvižení, když ve čtvrtek přišla na jednání komory oblečená do černé burky. Vůdkyně protiimigrační strany...  celý článek

Odstranění sochy generála Roberta Leeho v New Orleans (19. května 2017)
Sochy prapradědečka patří do muzea, souhlasí potomek generála Leeho

Potomek konfederačního generála Roberta Leeho souhlasí s tím, aby sochy jeho předka zmizely z veřejného prostoru. Svým prohlášením reagoval Robert Lee, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.