Pasažéři, kteří díky němu havárii přežili, nešetřili chválou. "Je to úžasné, co udělal. Za to přistání si zaslouží slávu," prohlásil podle televize CNN Jeff Kolodjay, jeden ze 155 lidí, kteří byli na palubě Airbusu A-320.
Obdiv si však vysloužil i od amerických politiků a leteckých expertů. Starosta New Yorku Michael Bloomeberg vyzdvihl mistrovské přistání a ocenil i to, že Chesley Sullenberger neopustil letadlo, dokud si nebyl jist, že jsou všichni pasažéři v pořádku.
"Piloti letu 1549 dosáhli jednoho z nejvzácnějších a technicky nejtěžších kousků v dopravním letectví: přistáli na vodě, aniž by při tom kdokoliv zahynul," napsal deník The Wall Street Journal na svých webových stránkách.
"Fakt, že cestující byli schopni letadlo sami opustit a čekat na záchranu, je pozoruhodný. Je to neuvěřitelné," prohlásil letecký konzultant Tommy McFall, který sám dříve létal a vyšetřoval letecké nehody.
Podle Davida Learmounta z leteckého magazínu Flight Global je při přistání na vodě klíčové, aby letadlo bylo absolutně srovnané. "Nesmíte se ho snažit udržet ve vzduchu příliš dlouho, a když budete přistávat příliš pomalu, letadlo prostě spadne. Je celkem jasné, že udělal vše správně," dodal.
Sullenberger, který má licenci také na létání s kluzáky, se musel vyhnout nejen mrakodrapům na Manhattanu, ale podle svědků minul o tři sta metrů také most George Washingtona.
Let společnosti US Airways z New Yorku měl namířeno do města Charlotte v Severní Karolíně, když se stroj krátce po vzletu nad hustě osídlenou oblastí střetl s hejnem hus. Vysadily zřejmě oba motory. Svědkové později popisovali, jak viděli stroj opatrně klesat nosem vzhůru tak, aby se hladiny nejdřív dotkla záď letadla. Nehodu přežili všichni cestující i členové posádky.
Na řece přistál airbus, všichni přežiliLetadlo se 155 lidmi se v New Yorku srazilo s ptáky |
Jeden z amerických úředníků měl možnost slyšet zvukový záznam nouzového přistání. Kapitán stroje prý zůstal neuvěřitelně klidný. "Nebyla tam panika ani hysterie. Bylo to profesionální, klidné, systematické. Bylo to přesně takové, jak byste chtěli, aby to vypadalo."
Pilot s letovým kontrolorem nejprve probral možnosti včetně nouzového přistání na letišti Teterboro v New Jersey. Pak prý v pilotní kabině zavládlo na chvíli ticho. "Předpokládám, že se koncentroval na důležitější věci." Poté Sullenberger zamířil k přistání na řece.
Od nehody se stále ještě neobjevil na veřejnosti. V současné době totiž poskytuje informace Národnímu úřadu pro bezpečnost v dopravě, který dnes začal případ vyšetřovat. Několik lidí ho vidělo alespoň krátce po nehodě, stále prý působil vyrovnaně a klidně. "Seděl v terminálu pro trajekty a popíjel kávu, jako by se nic nestalo," popsal deníku New York Daily News jeden z místních policistů.
Sullenbergerova manželka nejdříve nic netušila, nedívala se totiž na zprávy. Když bylo po všem, manžel jí zavolal a řekl, že se stala nehoda. "Nejprve jsem si myslela, že to je něco nezávažného. Ale potom mi popsal okolnosti a celá jsem se roztřásla. Běžela jsem rychle pro naše dcery do školy," líčila Lori Sullenbergerová z Kalifornie.
Sedmapadesátiletý Sullenberger z Kalifornie není žádný letecký začátečník. Pro společnost US Airways už létá od roku 1980 a předtím strávil sedm let jako bojový pilot v americkém letectvu. Kromě pilotování se věnuje i své konzultantské firmě, která se jmenuje Safety Reliability Methods (Metody bezpečnosti a spolehlivosti, pozn. red.). Sloužil například jako vyšetřovatel leteckých havárií či spolupracoval s vědci z NASA.
Nouzová přistání letadel na vodě6. srpen 2005 - Na Sicílii přistálo na vodě letadlo typu ATR 72, když mu došlo palivo. Z 39 cestujících na palubě přežilo 20, většina utrpěla poranění včetně vážných popálenin. Letadlo se po dopadu rozpadlo na tři kusy. Zdroj: Wikipedia.org |