Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zachráněné nádraží v Ústí nad Orlicí zůstane, ale sloužit bude nové

  10:30aktualizováno  10:30
Kompromis ohledně starého nádraží v Ústí nad Orlicí vyvolal nové spory. Skupina nadšenců peticí zabránila demolici historické budovy, která je z obou stran sevřená mezi kolejemi. MF DNES teď získala plány, podle nichž to tak zůstane a vedle vznikne moderní výpravní budova.

Vizualizace ptačí perspektivy pohledu na nové nádraží v Ústí nad Orlicí, vpravo od staré nová budova | foto: Správa železniční dopravní cesty

Zastánci starého nádraží se rozčilují, že stát bude zbytečně utrácet peníze za novou budovu. Projektanti železnice jsou zase otráveni, že uprostřed kolejí budou muset nechat starý dům, který tam z jejich pohledu nemá žádnou logiku.

Iniciátor záchrany nádražní budovy v Ústí nad Orlicí Martin Kadrman si myslí, že nakonec vyhrála betonářská lobby.

Vizualizace

Vizualizace nových nástupišť na nádraží v Ústí nad Orlicí
Vizualizace plánované nové budovy nádraží v Ústí nad Orlicí
Vizualizace odbavovací haly plánované nové budovy nádraží v Ústí nad Orlicí
Vizualizace plánovaného nového nádraží v Ústí nad Orlicí vedle staré budovy

"Pro nás je zásadní otázka, jestli je ekonomicky rozumné stavět novou výpravní budovu, když současná existuje. S novou se počítalo jen pro případ, že se stará demoluje," řekl Kadrman.

Správa železniční dopravní cesty však výhrady odmítá. "Nemluvte o nové budově. Nová se nestaví. Bude to přístřešek pro úkryt před špatným počasím a informační systém pro cestující, aby věděli, kdy a kam mají jít, případně prostor pro jízdenkové automaty dopravců," říká zástupce investora ze Správy železniční dopravní cesty Pavel Mathé.

Jenže nové nádraží nebude sice honosnou stanicí, ale jen stěží jej lze označit za přístřešek před deštěm. Starosta Ústí nad Orlicí Petr Hájek je s návrhem spokojen.

"Je to plnohodnotná budova pro cestující, nejedná se o žádnou vlakovou či autobusovou zastávku. Nevím, kde vznikají dezinformace, že se staví jen zastávka," dodal starosta, který považuje za úspěch, že se i přes snahu investora o zmenšení parkoviště podařilo zachovat 139 parkovacích stání.

Nová budova bude přístupná od města jen podchodem pod kolejemi z kerhartické strany. Stavební povolení na komunikace už nabylo právní moci, pro samotnou železnici o něj investor požádá v létě. Stavba bude rozložena na tři roky, protože musí současně fungovat provoz po trati i silnicích.

Co bude se starým nádražím? Nikdo neví

Historická budova stanice zatím hledá nové využití. Podle předsedy mezirezortní komise Marka Diana, která má za úkol novou náplň najít, bude využití staré budovy nádraží víceúčelové.

"Nyní studujeme jednotlivé varianty provedení a zdaleka nejsou všechny možnosti vyčerpány," uvedl Marek Dian.

Nová budova

Na nádraží s prosklenou čekárnou lidé najdou sociální zařízení, dvě pokladny, úschovnu zavazadel, výtah, kterým se handicapovaní dostanou do podchodu. Půdorys haly je velký 19 krát 15 metrů. Před nádražím bude 139 parkovacích míst, z toho osm pro handicapované. Prostor bude v zimě temperován. Vedle budovy pro cestující vznikne nízký technologický objekt zabezpečovacího zařízení dráhy.

Přístup do nové železniční stanice v Ústí nad Orlicí bude z kerhartické strany. Cestující se dostanou k tratím podchodem.

I když je v běhu stavební řízení na nové objekty stanice, lidé se stále nevzdávají představy, že cestujícím má sloužit dnešní nádraží. Kvůli tomu vznikla dokonce nová petice, kterou od konce dubna podepsaly už stovky lidí.

V ní žádají ministerstvo dopravy a ústecký městský úřad, aby "nedovolily postavit zastávku, která bude nahrazovat již existující výpravní budovu, neplýtvaly penězi státu i Evropské unie a nedopustily ponížení významu ústeckého nádraží jako důležitého železničního uzlu".

Podobně soudí i signatářka první z petic režisérka Olga Sommerová. "Podle názorů odborníků může rekonstruovaná nádražní budova sloužit ve všech potřebných funkcích. Ptám se proto: kdo má zájem na výstavbě budovy nové, navíc v době všeobecně deklarované potřeby šetřit veřejné prostředky? Na pravdivou odpověď čekají všichni ti, kteří se rozumem a srdcem zasloužili o zachování krásné historické budovy ústeckého nádraží," uvedla Sommerová.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek
Poslanci chtějí od policie celý spis k žádosti o stíhání Babiše a Faltýnka

Poslanci žádají policii, aby mandátovému a imunitnímu výboru poskytla celý vyšetřovací spis ke kauze Čapí hnízdo, v níž chtějí stíhat šéfa ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Bouřková mračna.
Západem Čech se prohnaly silné bouřky, další přijdou během noci

Karlovarským a Plzeňským krajem se přehnaly silné bouřky. Během noci budou postupovat na východ a slábnout. Další bouřky přijdou z jihozápadu během noci a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.