Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Křik, pláč a tma. Zachránci se do havarovaného trajektu nemohli dostat

  10:52aktualizováno  14:10
Počet potvrzených obětí havárie trajektu na Filipínách stále stoupá. Poslední zprávy hovoří o 31 mrtvých. Mohlo jich ovšem být ještě více, kdyby na nouzové signály nezareagovali obyvatelé okolních ostrovů. Společně s profesionálními záchranáři se jim podařilo dostat na břeh šest stovek přeživších. Asi 170 lidí se stále pohřešuje.

Obyvatelé Filipín na místě srážky dvou lodí (17. srpna 2013) | foto: AP

Jako první nedorazila na pomoc pobřežní stráž, nýbrž rybář Mario Chávez. "Vytáhl jsem z vody deset lidí. Nebylo to jednoduché, protože jsem si v úplné tmě mohl svítit jen malou baterkou," vylíčil pro agenturu AFP. Všude kolem něj se pohupovala lidská těla a okolím se rozléhalo volání o pomoc.

"Řekli mi, že hodně lidí bylo ještě na palubě, když se trajekt potopil, a že spousta z nich dokonce zrovna spala. Slyšel jsem odtamtud křik, ale nemohl jsem se ke všem dostat. Měl jsem z toho opravdu špatný pocit," uzavírá Chávez svou výpověď.

Mrtvé jsme prostě nechali ve vodě

Posádce trajektu se podařilo upoutat pozornost i na pobřeží. "Viděl jsem spoustu světlic," popsal první okamžiky po srážce dvou lodí místní obyvatel Danny Palmero. "Lodní dopravu jsem studoval, takže vím, že je to nouzový signál," dodává podle listu The Wall Street Journal.

Fotogalerie

Zakrátko připlul k pobřeží rybářský člun, jehož majitel s sebou přivezl první tři zachráněné. Srotil se kolem něj dav šokovaných lidí, Danny však na nic nečekal. S několika přáteli nasedl do své lodi a vydal se k místu neštěstí. "Prostě jsme vytahovali přeživší a mrtvé tam nechali. Slyšel jsem křik a pláč," vzpomíná Palmero.

Přímo do útrob vraku se dostali až potápěči z pobřežní stráže. Vyprostili odtamtud čtyři mrtvé pasažéry.

"Těl tam mohlo být i více, ale uvnitř byla lana, do kterých by se naši potápěči mohli zamotat," uvedl kontradmirál Luis Tuason. Práce uvnitř lodi budou ještě pokračovat, zapojí se do nich ještě více potápěčů s lepším technickým vybavením.

Nejmladšímu z přeživších není ještě ani rok

Jedenáct tisíc tun vážící trajekt MV Thomas Aquinas sloužil podle britské televize BBC na moři už čtyřicet let. Provozovala jej čínská společnost 2Go a podle pobřežní stráže přepravoval kromě lidí i automobily.

Na jeho palubě bylo zřejmě 715 pasažérů a 116 členů posádky, čísla však nemusejí být konečná. Dodržování bezpečnostních předpisů je na Filipínách těžko vymahatelné a lodě často jezdí přetížené. Počet potvrzených obětí zřejmě ještě poroste, neboť asi 170 cestujících se zatím stále pohřešuje.

BBC informovala o tom, že mezi cestujícími bylo i 58 malých dětí. Nejmladšímu ze zachráněných je údajně pouhých jedenáct měsíců.

Dalších 36 lidí bylo na palubě nákladní lodi Sulpicio Express 7, s níž se trajekt kolem 21. hodiny místního času (15. hodiny našeho času) srazil. Nákladní loď se po nárazu nepotopila, utržila ovšem velkou díru na přídi. Její posádka házela pasažérům trajektu do vody záchranné vesty. (více o srážce čtěte zde)

Kapitán trajektu nehodu přežil a vyšetřovatelé se jej chystají co nejdříve vyslechnout. Na určení příčin nehody je podle nich zatím příliš brzy.

Havárie lodí jsou na Filipínách poměrně časté. Kromě nedodržování bezpečnostních předpisů za nimi často stojí špatný technický stav lodí, jejich nepravidelná údržba a nepředvídatelné tropické počasí.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.