„Lidsky naprosto rozumím nezbytnosti korigovat ne zcela optimálně nasmlouvané časy, kdy jsou lety propláceny. Proto jsme intenzivně hledali cestu v mezích platné legislativy, jak tento problém vyřešit, a toto se nakonec naštěstí podařilo. V rámci stávajících kontraktů budeme hradit i oprávněné vzlety, které nastanou před i po původně pevně stanovené době,“ napsal Ludvík ve čtvrtek na sociální síti.
Stát zpětně proplatí jen letošní případy, nikoli ty z loňského roku. „Tam už to nejsme schopni ošetřit,“ řekl Českému rozhlasu náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula. Změna se tak zřejmě nedotkne případu z prosince 2016, kdy vrtulník ústecké záchranky odstartoval za zraněnou dívkou o minutu dřív, než má uvedeno ve smlouvě.
Případ zmapovala sobotní MF DNES, která mluvila přímo se zachráněnou dívkou. Pro tu helikoptéra ústecké letecké záchranné služby vyrazila poté, co ji na zastávce v Huntířově na Děčínsku srazilo po vystoupení z autobusu auto. Rychlý transport vrtulníkem jí tehdy zachránil život.
Ministerstvo neproplácí zásahy leteckých záchranářů mimo pracovní dobu |
Operační středisko se na letecké záchranáře v Ústí nad Labem obrátilo podle MF DNES v 6:57 ráno, o dvě minuty později už stroj i s posádkou startoval. To je ale o minutu dříve, než směl. Provozní doba letecké záchranky totiž začíná až v 7:00, lékaři, zdravotníci, piloti a mechanici jsou ale na stanici už půl hodiny předtím, aby zkontrolovali stroj a veškeré vybavení.
Sami tak nemají problém vzletět dříve. „Přece nebudeme čekat! Na co? Hlavní deviza letecké záchranky je přece rychlost,“ říká vedoucí lékařka letecké záchranné služby v Ústí nad Labem Eva Smržová. Resort zdravotnictví se ale dosud hájil možnými postihy.