Záchranáři ve Strahovském tunelu nehodu vyřeší za 30 minut

Praha - Necelých třicet minut potřebovali v úterý 10. října pražští záchranáři, policisté, strážníci, hasiči a lékaři záchranné služby, k tomu aby zvládli vyřešit simulovanou dopravní nehodu ve Strahovském tunelu. V rámci společného cvičení dorazily k pěti "havarovaným" automobilům 4 hasičské jednotky s 25 muži, 5 vozidel rychlé zdravotnické pomoci, okolo desítky policistů a strážníků. Vyzkoušeli si vyproštění lidí z havarovaných aut, ošetření zraněných, ohledání místa nehody nebo zamezení úniku nebezpečné kapaliny. Vedení odboru krizového řízení hlavního města o konání cvičného zásahu rozhodlo kvůli nedávným tragickým nehodám v zahraničních tunelech.

"V případě skutečné dopravní nehody ve Strahovském tunelu musíme počítat s řetězovou reakcí - aut by se srazilo víc. Na místo by tedy dorazil až trojnásobný počet hasičů i techniky," uvedl velitel zásahové jednotky Václav Kratochvíl.

Zásah záchranářů začal tři minuty po jedenácté hodině.  Hasiči museli vyprošťovat ze zdemolovaných automobilů pomocí hydraulických nůžek 12 "zraněných", což jim ztěžoval dým z "požáru jednoho z vozů".

"Přítomní lékaři si na figurantech vyzkoušeli jak  ve ztížených podmínkách pomoci dvěma těžce zraněným osobám, řidiči v bezvědomí, který musel být intubován, ošetřili popáleniny, zlomeniny i menší oděrky," vysvětlil ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz.

"Nehoda" se stala v západním tubusu tunelu, záchranáři zasahovali z východního. K místu nehody se bez problémů dostali spojkami mezi oběma částmi Strahovského tunelu. 

Cvičení mělo kromě zdatnosti záchranářů ukázat také to, zda je největší pražský tunel, který spojuje Prahu 5 a 6, dostatečně funkčně vybaven pro případ mimořádné události. Záchranáři proto vyzkoušeli i funkčnost železobetonové pohyblivé stěny, na konci tunelu. Váží 40 tun a je schopná tunel neprodyšně uzavřít. Z tunelu by se tak stal kryt civilní obrany pro zhruba 15 tisíc lidí.

Kvůli této akci byl Strahovský tunel v úterý 10. října v deset hodin večer pro motoristy uzavřen.  Automobilisté jej mohli opět využít až po skončení cvičení a úklidu vozovky ve středu 11. října zhruba ve tři hodiny ráno.

Cvičení měli záchranáři naplánováno již na konec srpna, ale primátor Jan Kasl jej odvolal, protože stejný den začal hořet bývalý vinohradský pivovar v Kortunní ulici v Praze 10. Záchranáři nakonec museli zasahovali u opravdového požáru.

Vedení odboru krizového řízení hlavního města o cvičném zásahu rozhodlo kvůli nedávným tragickým nehodám v zahraničních tunelech.

Při požáru belgického kamiónu v tunelu pod Mont Blankem mezi Francií a Itálií zachvátily loni v březnu plameny 33 nákladních aut a kamiónů. Při neštěstí zahynulo 39 lidí.

Jiný požár pod alpským hřebenem Taur na tahu mezi Salcburkem a Villachem si v loni v květnu vyžádal 12 životů.

Letos si deset zraněných lidí vyžádala řetězová havárie čtyř vozidel na konci dálničního tunelu u Ženevy ve Švýcarsku.

Zraněné při něhodě hráli studenti a studentky. (10. října 2000)

Novináři sledují záchranou akci ve Strahovském tunelu. (10. října 2000)

Zdravotník obvazuje zraněnou ženu. (10. října 2000)

Hasiči vytahují z auta zraněné. (10. října 2000)

Záchranáři v akci (10. října 2000)

Zranění vypadali opravdu věrohodně. (10. října 2000)

Záchranáři naložili zraněné do sanitky. (10. října 2000)

Záchranáři odvážejí zraněné. (10.října 2000)

Čtyřicetitunová vrata vyjíždějí nahoru, aby uzavřely tunel, z kterého tak vznikne kryt civilní obrany pro patnáct tisíc lidí. (10. října 2000)

Hasiči připravují místo nehody. (10. října 2000)

Místo nehody při cvičení ve Strahovském tunelu (10. října 2000)

"Zranění" v jednom z aut (10. října 2000)

Záchranáři v akci (10. října 2000)

Záchranáři v akci (10. října 2000)

Záchranáři v akci (10. října 2000)

Záchranář pomáhá jedné ze "zraněných" v automobilu. (10. října 2000)

Namaskovaní studenti vypadali opravdu jako zranění. (10. října 2000)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video