Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Záchranáři: případný požár v obsazeném metru je velmi nebezpečný

  11:24aktualizováno  11:24
Praha - Neštěstí, při kterém při nedávném požáru lanovky v rakouském Kaprunu zahynulo přes sto padesát lidí, není vyloučeno ani v pražském metru. Vedení Dopravního podniku sice tvrdí, že pražská podzemní dráha je technicky mnohem spolehlivější než horská lanovka, ale každý požár v podzemních prostorách je natolik specifický, že případné komplikace nelze nikdy vyloučit. V Praze se sice dosavadní požáry v metru obešly bez závažnějších zranění, ale bilance zahraničních podzemních drah je mnohem vážnější.

Při nejhorším neštěstí v roce 1995 zahynuly při požáru metra v ázerbájdžánském Baku přes tři stovky lidí a dalších sto padesát bylo zraněno. Dopravní podnik tvrdí, že nebezpečí pro cestující je v pražském metru minimální.

"Naše metro je koncipováno tak, že by vlaky v případě nehody měly dojet do nejbližší stanice. I pokud by zůstaly v stát v tunelu, mohou si sami cestující otevřít dveře a po plošině vedoucí po obou stranách kolejí dojít do nejbližší stanice," uvedla mluvčí Dopravního podniku Zuzana Knoblochová.

Záchranáři však vidí případný požár v obsazeném metru jako velmi složitý a nebezpečný. "Pokud by v metru skutečně hořelo, bylo by to velmi špatné. Jediné, co pak lze cestujícím doporučit, je lehnout si na podlahu vozu, kde je více vzduchu, ale v plném voze a při panice to asi není příliš možné. Snad by i pomohlo zalehnout mezi kolejnice a dýchat přes mokrý kapesník, ale i to je řešení jenom na pár minut," řekl ředitel pražské záchranky Zdeněk Schwarz, který upozornil, že při požárech v podzemí jsou mnohem nebezpečnější než plameny kouřové zplodiny, které vznikají při hoření a mnohé z nich jsou prudce jedovaté.

Miroslav Bleha z Akademie věd, který se zabývá polymery, uvedl, že nejnebezpečnější látky vznikají při hoření PVC. Právě tímto PVC bývají podle Bleha a dalších odborníků kabely obaleny.

"PVC obsahuje chlor a při jeho hoření vznikají různé deriváty obdobné vinylchloridům. To jsou látky, které jsou v naší i evropské stupnici karciogenity považovány za látky velmi nebezpečné. Při jejich vdechnutí může dojít k akutní otravě," sdělil Bleha.

Ani deset dní po posledním vzplanutí kabelů ve stanici metra Můstek není stále jasná příčina tohoto požáru, protože Dopravní podnik doposud nesdělil co všechno na Můstku hořelo.

"Při tomto požáru jsme koncentraci škodlivin po odvětrání prověřili, ale nenaměřili jsme nic, co by mohlo ohrozit zdraví. Potřebujeme ale od Dopravního podniku detailně znát charakteristiku jednotlivých druhů kabelů, abychom mohli uzavřít vyšetřování a to se nedá zvládnout za týden," uvedl vyšetřovatel pražských hasičů Václav Hladík s tím, že hasiči mají na vyšetření požáru měsíc.

Hasiči soudí, že by cestující při případném požáru měli především zachovat klid a soupravu metra opouštět spíše proti směru kouře. "Těžko se ovšem dávají obecně platné rady, protože každý požár je jiný," řekl Hladík.

Pocitu bezpečí lidí v metru by měly napomoci i hasicí přístroje. V každém vagonu soupravy sice dva jsou, ale hydranty a hasicí přístroje na nástupištích jsou zamčeny těžkým visacím zámkem. "Kvůli bezpečí by samozřejmě bylo lepší, pokud by hasicí přístroje byly volně přístupné, ale je to problém. Když si vzpomenu na běžné paneláky, tak těch hasicích přístrojů je na chodbách poskrovnu, protože je lidé kradou. A ani v metru by to asi nebylo lepší," řekl hasičský vyšetřovatel Hladík.

Požáry v pražském metru za posledních dvacet let:

Datum Místo Příčina
24. 1. 1981 stanice Můstek požár elektroinstalace v eskalátorovém tunelu
28. 2. 1983 stanice Staroměstská zkrat elektrikého osvětlení
6.8. 1987 stanice Kosmonautů (dnes Háje) zkrat v rozvodné skříni soupravy
24. 8. 1994 stanice Želivského požár rozvaděče v distribuční transformovně
14. 10. 1996 úsek z Náměstí Míru a Jiřího z Poděbrad požár kabelů nízkého napětí
18. 10. 1996 úsek z Želivského k Flóře zkrat kabelu vysokého napětí
9. 11. 2000 stanice Můstek požár slaboproudých kabelů pod nástupištěm

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kostelík svatého Mikuláše v Jiráskových sadech v Hradci Králové (18. srpna 2017)
Staletý kostelík září po opravě jako nový. Zase ztmavne, ujišťují památkáři

Obyvatelé Hradce Králové si musí zvykat na světlou barvu rekonstruovaného dřevěného kostelíku v Jiráskových sadech. Staré ztrouchnivělé dřevo opravit nešlo, a...  celý článek

Farář Kazimierz Plachta v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Farář z vypáleného kostela poslal obviněným dopis. Odpouštím vám, píše

Dopis plný duchovního odpuštění a naděje do budoucnosti poslal farář zničeného kostelíku v Gutech na Třinecku dvěma mladým mužům, kteří jsou ze zapálení...  celý článek

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.