Boeing 737 soukromé společnosti Kam Air letěl z Herátu na západě země do Kábulu. Kvůli sněhové bouři nemohl stroj přistát v Kábulu.
Ze 104 lidí na palubě bylo třináct cizinců, podle velvyslanectví USA v Kábulu také několik Američanů. Spojem údajně cestovaly i tři mladé spolupracovnice massachussettské zdravotnické společnosti Management Sciences for Health.
Představitel Kam Air Atilla Kamgar uvedl, že šest z osmi členů posádky stroje pocházelo z Ruska. Kamgarův náměstek tvrdí, že byli z Kyrgyzstánu. Podle tureckých úřadů do letadla nastoupilo rovněž devět tureckých dělníků.
Po letounu pátrali i vojáci NATO
Po zmizelém letadle celou noc pátrali afghánské bezpečnostní síly a vojáci mírových jednotek NATO. Letadlo naposledy zaregistroval radar asi pět kilometrů východně od metropole Kábulu.
"Letadlo se našlo 35 kilometrů východně od Kábulu. Nevíme, jestli někdo přežil," uvedl nejmenovaný bezpečnostní činitel. Jiný bezpečnostní zdroj tvrdil, že trosky leží 35 mil od Kábulu, což je bezmála šedesát kilometrů.
Nejasnosti kolem průběhu letu
Boeing 737 odstartoval ve čtvrtek ve 14:30 místního času ze západoafghánského města Herát a směřoval do metropole Kábulu. Tamní letiště však bylo kvůli sněhové bouři ve čtvrtek uzavřeno a letadlo tam nemohlo přistát.
Spoj byl proto podle jednoho z představitelů firmy Kam Air odkloněn do pohraničního města Péšávaru v sousedním Pákistánu. Pákistánské úřady však uvedly, že letadlo nikdy nevstoupilo do jejich vzdušného prostoru.
"Máme informace, že se na trase Herát-Kábul ztratilo letadlo, ale žádný stroj se nedostal nad pákistánské území, ani nekontaktoval žádnou řídící věž," prohlásil náměstek ředitele správy pákistánského civilního letectví Abid Rao.
"Není možné, že by v Péšávaru přistálo nějaké letadlo a my o tom neměli zprávy," dodal.
Stroj neměl dostatek paliva
Představitel Kam Air Atilla Kamgar naopak tvrdil, že se pilot s péšávarským letištěm spojil ve čtvrtek po 16. hodině místního času a že dostal povolení k přistání. Stroj tam však nedorazil.
Podle Mahmúda Miachela z afghánského ministerstva vnitra neměl stroj dostatek paliva, aby mohl nouzově přistát na vzdálenějším letišti.
Jediná soukromá afghánská letecká společnost Kam Air začala fungovat na podzim 2003. Pronajatými stroji létá z Kábulu do Dubaje a Istanbulu, provozuje také několik vnitrostátních linek.
Jejích služeb využívají zpravidla bohatší Afghánci a zahraniční pracovníci, kteří se chtějí vyhnout cestování po nekvalitních silnicích.