ČTĚTE TAKÉ:
Každý pátý pražský učitel nemá správné vzdělání
Až přijde na Základní škole v Majdaléně v jižních Čechách v přírodovědě na pořad zkoumání vesmíru, budou zároveň probírat i matematiku. Pomocí vzorečků, které se dnes většinou školáci jen "šprtají" zpaměti, aniž je užívají v praxi, si totiž budou zároveň propočítávat vzdálenosti jednotlivých planet.
Propojování souvisejících předmětů, stejně jako celoroční práce na velkých tématech a další novinky, by mělo od září příštího roku ovládnout většinu škol. Počítá s tím reforma, kterou zavedl nový školský zákon. Nynější školní osnovy budou zapomenuty.
O tom, kdy, co a jak budou své žáky učit, dostanou šanci rozhodovat sami ředitelé škol. Některé školy už podle vlastních programů učí od letošního školního roku. Většina se na to teprve chystá.
"Určitě to nestihneme dřív než v roce 2007. Zatím chodíme na školení a studujeme všechny materiály," říká ředitelka Základní školy Potůčky na Karlovarsku Jana Kunstová.
Česká školní inspekce již nyní zjišťuje, jak se školy – od mateřských přes základní až po ty střední – na nový způsob výuky připravují. "Je to zásah do školského poklidu, kdy všichni jeli v zajetých kolejích. Zajímavé je, že podle nového programu funguje už devadesát procent mateřských školek. Ale ze základních škol, které jsme loni kontrolovali, je připravena pouze jedna čtvrtina," varuje Vladimír Šecl z České školní inspekce.
Podle něj je nejdůležitější, aby reformu všichni učitelé vzali za svou. "Progresivnější školy se připravují, ty které se s tím zatím moc neidentifikovaly, zatím vyčkávají," dodal.
Ministerstvo školství to jako problém nevidí. "To, že čtvrtina škol už má své vzdělávací programy hotové, a je tedy na reformu připravena, je dobrý výsledek. Ani nevěřím, že jich tolik opravdu je," uvedl Svatopluk Pohořelý z ministerstva školství.
Důvodů, proč "revoluce" vázne, je několik. "Ministerstvo to nepropaguje dostatečně. I takový ariel má lepší reklamu než zásadní reforma celého školství," míní František Tomášek, ředitel Fakultní základní školy v Brandýse nad Labem. Upozorňuje také na to, že školy na reformu nedostaly žádné peníze, a nevyhovující je podle něj i příprava budoucích učitelů na fakultách.
To potvrzuje i většina ostatních ředitelů. I to jsou důvody, proč s reformou otálejí a nepočítají se spuštěním vlastních školních vzdělávacích programů už od září tohoto roku.
"Začali jsme na tom pracovat, ale je s tím moc práce. Nemáme na to čas a podle mého názoru je to docela narychlo," upozornila ředitelka Základní školy v Majdaléně v jižních Čechách Iva Koktavá.
Někde se však nový školský zákon nesetkal ani s podporou učitelů. Do velkých změn se nechce třeba ředitelce Základní školy Praskačka v Královéhradeckém kraji Libuši Ježkové. "Je to hodně v lidech. Když je někdo tvůrčí, učí takhle i teď a nepotřebuje k tomu žádné nové zákony. Pro naše učitele je lepší, když se mají čeho držet a o co se opřít. Osnovy pro nás byly zavazující, takže nám vyhovovaly," vysvětlila Ježková.