Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Záblesk a pak rána. Japonský tanker zasáhla mina, nebo záhadná ponorka

  20:28aktualizováno  20:28
Nehodu obřího japonského tankeru M Star se dvěma miliony barelů ropy způsobila mina, nebo tajemná ponorka, uvedly dnes úřady. Tanker v úterý v noci poničila obrovská rána, při které se zranil jeden námořník. Poškozená loď se vrátila do přístavu.

Japonský tanker M Star má po záhadné noční kolizi promáčknutý bok (29. července 2010) | foto: AP

Japonský tanker M Star mířil s nákladem ropy z Kataru do přístavu Šiba nedaleko Tokia a po půlnoci místního času se kolem břehů Ománu přiblížil k Hormuzskému průlivu.

Posádku v jednu chvíli oslnil záblesk a pak se na pravoboku u záchranného člunu ozvala exploze. Při útoku se zranil jeden námořník. Poničená loď musela okamžitě zamířit do přístavu Fudžajra ve Spojených arabských emirátech.

Rozbitá okna a rýha v trupu

Majitel lodi, firma Mitsui OSK, tvrdí, že se tanker, na kterém cestovalo 16 Filipínců a 15 Indů, stal cílem útoku. Zástupce společnosti Masahiko Hibino dnes na tiskové konferenci v Tokiu ukázal snímky z poničené lodi.

Japonský tanker M Star má po záhadné noční kolizi promáčknutý bok (29. července 2010)

Japonský tanker M Star má po záhadné noční kolizi promáčknutý bok (29. července 2010)

Je na nich jasně vidět pokroucené zábradlí, rozbitá okna i zdemolované vybavení některých kajut. Chybí i jeden záchranný člun. Snímky také ukazují několikametrovou rýhu v trupu lodi. Nikde však nejsou stopy po výbuchu.

Ománští odborníci nejdříve tvrdili, že loď zasáhla vlna po zemětřesení, které zaznamenali seizmologové v jihoíránském Bandar Abbásu. Vyšetřovatelé ve Spojených arabských emirátech to ale dnes vyloučili a přišli s překvapivým vysvětlením.

Íránci mohli zkoušet nové zbraně

"Je možné, že to byla srážka s ponorkou, nebo mořskou minou," řekl Mousa Mourad z přístavu Fudžajra. Pravdou zůstává, že poblíž Hormuzského průlivu často zkoušejí své nové zbraně Íránci a v této citlivé oblasti by to zdaleka nebyl první incident.

Japonský tanker M Star (29. července 2010)

Japonský tanker M Star (29. července 2010)

Hormuzským průlivem projíždí většina ropy z Perského zálivu, tedy 40 procent světové produkce strategické suroviny. Blokáda nebo obsazení úžiny by mohlo mít vážné důsledky pro ekonomiky několika zemí.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ostrov Olchon, jezero Bajkal
Bajkal umírá. Mizí ryby i korýši, peníze na ochranu se rozkradly

Nejhlubší jezero světa čelí jedné z nejvážnějších ekologických krizí ve své dlouhé historii. V Bajkalu se šíří řasy a vodu znečišťují fosfáty. Ryby, korýši a...  celý článek

Inaugurační řeč amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho (20.1.1961)
Trump nebude blokovat zveřejnění dalších detailů z atentátu na Kennedyho

Donald Trumb nebude blokovat zveřejnění dosud utajovaných informací z vyšetřování atentátu na někdejší hlavu Spojených států Johna F. Kennedyho. Americký...  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Neustoupíme, dušují se Katalánci. Jsou ochotni za nezávislost umírat?

Katalánský regionální parlament hodlá dál bránit suverenitu regionu a demokracii, sdělila v sobotu jeho předsedkyně Carme Forcadellová. Politička tak reagovala...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.