Nejčastějšími příčinami nehod bylo nerespektování výstražného znamení a přejíždění přes přejezd těsně před přijíždějícím vlakem. Čtvrtina všech havárií se stala na přejezdech se světelnou signalizací.
Mezi nejvážnější nehody na železničních přejezdech v roce 2005 patří červnová srážka osobního vlaku s osobním autem mezi Studencem a Pozďatínem na Třebíčsku. Na přejezdu s výstražnými kříži zahynuli sedmdesátiletý řidič a dvanáctiletá dívka, osmiletý hoch byl těžce zraněn. - více zde
Dva životy si také vyžádala srážka osobního auta s rychlíkem Petrov v Horní Cerekvi na Pelhřimovsku. Poslední červencový den tam zahynuli šestadvacetiletý řidič a jeho o rok starší spolujezdkyně.
Nehod i obětí je méně
Oproti roku 2004 se počet nehod na přejezdech snížil o 18 a zemřelo o 6 lidí méně. Podle Drážní inspekce je ale situace pořád vážná. "Stále připadá jeden mrtvý na pět střetnutí. V roce 2002 to přitom bylo na deset nehod," uvedl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.
Drážní inspekce odmítá, že by na nehodách nesly vinu špatné přejezdy, kterých je v republice devět tisíc. "Každý přejezd v České republice je vybudován v souladu s příslušnými zákony, vyhláškami a normami. Pokud by řidiči automobilů ve všech bodech respektovali zákon o provozu na pozemních komunikacích, nemusely by ročně umírat desítky lidí," tvrdil Neusar.