Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za volant v sedmdesáti? Velké riziko, upozorňují sami autobusáci

  6:56aktualizováno  6:56
Po vládní reformě by za volanty autobusů usedali i sedmdesátiletí řidiči. Šoféři ale sami upozorňují, že už o deset let dříve je řízení hazard. I řidiči, kterému v dubnu na pražském Zličíně selhalo za jízdy srdce, bylo šedesát let.
Ilustrační

Ilustrační | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Dubnová nehoda z pražského Zličína vyděsila všechny cestující. Pasažéři hrozivý pád přežili jen se zraněními díky tomu, že se vůz zasekl na skalisku a do země se zapíchl jen přední částí. Řidiče vytahují hasiči mrtvého. Později se ukazuje, že byl po smrti už v momentě, kdy autobus vyjel ze zastávky. Selhalo mu srdce. Bylo mu šedesát let.

Řidič zemřel při jízdě na dálnici

Šoférovi autobusu pražského Dopravního podniku Antonínu Krahulcovi je o čtyři roky víc. Cestující vozí už více než třicet let, pracoval v Ostravě, ve Zlíně, v Praze a otevřeně přiznává, že sednout do autobusu, který řídí šedesátník, je rizikem. Přitom důchodová reforma počítá s tím, že do penze se v budoucnu půjde i v sedmdesáti letech.

"Cestující je po zavření dveří bezbranný a jeho život je pouze v rukou řidiče. Na jeho fyzickém i duševním stavu závisejí lidské životy," říká Krahulec s tím, že prodlužovat věk odchodu do důchodu je speciálně v jeho profesi nerozum až hazard.

Strojvedoucí usínají

Ještě o pár let dříve, v šedesáti letech, by měli podle odborářů odcházet do důchodu strojvedoucí vlaků. "Dvě třetiny lidí v tomto věku už nemají síly a není zaručena bdělost, zpomalují se reakce, což může mít v lokomotivě fatální následky," varuje Roman Kraus z Federace strojvůdců.

Ve vyšším věku mají lidé tendenci usínat a monotónní cesta vlakem je zaručené "uspávadlo". Strojvůdce však má za sebou stovky lidí a stačí přehlédnout návěstidlo, aby se stalo neštěstí. "Stává se, že strojvedoucí zkolabuje. Většinou si stačí ještě zavolat pomoc nebo vlak zastavit. Ale jsou i vážné nehody," dodává Kraus.

"Ta práce je nesmírně náročná a je to den ode dne horší. Aut v ulicích přibývá, tím roste i stres. Řidič je hromosvod pro nadávky cestujících, když vůz uvázne v zácpě. Není se čemu divit, že máme i třicetileté kolegy po infarktu," říká Krahulec.

Nestěžuje si jen na fyzickou zátěž (zejména na krční páteř) ale hlavně na tu psychickou. "Nemáme směny osm hodin, ale i dvanáct. Už po deváté hodině mám problém udržet pozornost. Reakce se s přibývajícím věkem zpomalují, co si budeme povídat," přiznává. Proto chce letos na podzim s prací u Dopravního podniku skončit.

"Přijdu domů po směně a stačím se jen umýt. Ani nejím, nemám na to prostě sílu, jdu hned spát, abych mohl zas ve tři ráno vstávat. Někteří kolegové spí jen čtyři hodiny denně," popisuje pokroucený denní režim autobusák.

Maximum 65 let, jen pro odolné

Řidiči autobusů starší padesáti let musí každý rok chodit na prohlídky. "Chodí se i na vyšetření mozku a k psychologům, protože ta práce je obrovským náporem na psychiku," říká Jiří Čada, šéf odborů sdružujících šoféry autobusů.

Avšak ani pravidelné preventivní kontroly nemusí podle kardiochirurga Jana Pirka potíže se srdcem odhalit. "Běžná vyšetření, která řidiči z povolání absolvují, nemusí na tuto věc přijít. Ti lidé totiž často nemají žádné obtíže," říká lékař.

Podle Čady je horní hranice pro vykonávání profese řidiče 65 let, avšak za předpokladu, že je člověk skutečně ve vynikající kondici.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ministr obrany Martin Stropnický ve volebním štábu hnutí ANO v Praze. (21....
Stropnický: O vládě začněme jednat v současné koalici. Ambice na Hrad nemám

S ČSSD a lidovci by to byl logický začátek jednání o nové vládě, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz místopředseda ANO a ministr obrany Martin Stropnický. Prvotní...  celý článek

Libor Václavík přejíždí s Tatrou 810 4x4 nejvyšší technickou překážku na světě...
VIDEA TÝDNE: Rekordní Tatra, dojemné loučení a orgie na dovolené

Bezesporu nejsledovanějším videem tohoto týdne na portálu iDNES.cz byl pokus nákladní Tatry o zdolání rekordu v překonání nejvyšší překážky na světě. Čtenáře...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se 12. září v Praze zúčastnil jednání tripartity. Na...
Babiš dostane šanci sestavit vládu. Zeman by byl proti jeho vydání policii

Prezident Miloš Zeman počítá s tím, že šéfa hnutí ANO Andreje Babiše jmenuje premiérem. „Není to populista, je to pragmatik,“ uvedl Zeman v rozhovoru pro Blesk...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.