Na lavici obžalovaných sedí například vrchní stavbyvedoucí Petr Janouškovec...

Na lavici obžalovaných sedí například vrchní stavbyvedoucí Petr Janouškovec (vpravo nahoře) a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje (dole uprostřed). | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Za tragédii ve Studénce mohou otřesy od vlaků, hájí se obžalovaní

  • 105
Ostravský soud vyslechl obžalované v případu vlakového neštěstí ve Studénce. Pracovníci stavebních firem přičítají větší díl zodpovědnosti vždy té druhé firmě. Shodují se ale v tom, že vinu nesou i České dráhy. Otřesy způsobené vlaky podle nich narušily statiku mostní konstrukce. České dráhy se proti nařčení důrazně ohradily.

Jako první před soudce předstoupil projektový manažer společnosti Bögl & Krýsl Oldřich Magnusek. Jakoukoliv vinu odmítl. Podle něj tragickou nehodu zavinily rychle projíždějící vlaky pod opravovaným silničním mostem.

"Nejsem si vědom, že bych v této souvislosti cokoliv porušil. Pád mostu ve Studénce zapříčinilo to, že nikdo nevzal v úvahu železniční dopravu," uvedl Magnusek.

Podobně hovořili i další obžalovaní z řad manažerů stavebních firem. Podle nich měly České dráhy omezit pod opravovaným mostem rychlost projíždějících vlaků. Vliv na statiku podpůrné konstrukce podle nich měly i otřesy od projíždějících vlaků.

Dráhy: Policie nikoho ze společnosti neobvinila

České dráhy se proti obviněním důrazně ohradily. "Tragickou nehodu ve Studénce, která zasáhla i naše zaměstnance a celou společnost, vyšetřovalo hned několik nezávislých orgánů včetně Drážní inspekce a policie. Nikdo ze zaměstnanců naší společnosti nebyl obviněn a je zřejmé, že nikdo z Českých drah nenese odpovědnost," řekl iDNES.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Uvedl, že provoz na trati zajišťuje Správa železniční dopravní cesta, tedy i stanovení rychlosti a případná omezení. "Proto nepovažujeme za vhodné tuto problematiku dále komentovat," dodal Šťáhlavský.

Vyšetřovatel tragické vlakové nehody Jiří Jícha.

Manželé Fierlovi, kteří při nehodě přišli o devatenáctiletého syna.

"Pád mostu a jeho příčiny jsou jedna věc. Skutečnost, že pod rekonstruovaným mostem jezdí vlaky vysokou rychlostí, je věc druhá. Mám zkušenosti, že se při jiných stavbách snižovala na stavbách rychlost. Jsem přesvědčen, že pokud by vlaky jezdily pomaleji, nemuselo k takové tragédii dojít," uvedl nicméně před soudem obžalovaný projektový manažer společnosti Bögl & Krýsl Magnusek

Kromě něj vypovídali i další pracovníci firny Bögl a Krýsl Marek Krejčiřík a Michal Adam. Obžalován byl i živnostník Jiří Karásek a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje. Už v pondělí vypovídala první pětice souzených, vinu odmítli všichni.

Stavební firmy přehazují vinu za pád mostu jedna na druhou

Pracovníci společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (DSO) poukazovali na pochybení kolegů ze společnosti Bögl a Krýsl, která zajišťovala jako subdodavatel část stavby. Ti zase uváděli, že odpovědnost nese ODS - DSO. V jedné věci se ale shodli, a to v tom, že vinu mají i České dráhy, které nesnížily pod opravovaným mostem rychlost vlaků.

Obžalovaní z řad manažerů podle státního zástupce nezajistili bezpečné prostředí pro práci. Podle obžaloby tak příčinou tragické nehody byla souhra mnoha zanedbání a nedostatků.

Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.

Na místě se záhy objevili záchranáři, hasiči, policisté. Pomáhali i lidé z...
Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku. (8. srpna 2008)
Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku (8. srpna 2008)

Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou, a stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali. Konstrukce byla nakloněna, a právě to podle znalců byl hlavní důvod nerovnoměrného zatížení konstrukce a jejího následného zřícení.

Soudce po výslechu všech obžalovaných úterní jednání ukončil, pokračovat bude ve středu ráno.

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici.

Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

,

Video