Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za tragédii ve Studénce mohou otřesy od vlaků, hájí se obžalovaní

  11:44aktualizováno  14:50
Ostravský soud vyslechl obžalované v případu vlakového neštěstí ve Studénce. Pracovníci stavebních firem přičítají větší díl zodpovědnosti vždy té druhé firmě. Shodují se ale v tom, že vinu nesou i České dráhy. Otřesy způsobené vlaky podle nich narušily statiku mostní konstrukce. České dráhy se proti nařčení důrazně ohradily.

Na lavici obžalovaných sedí například vrchní stavbyvedoucí Petr Janouškovec (vpravo nahoře) a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje (dole uprostřed). | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Jako první před soudce předstoupil projektový manažer společnosti Bögl & Krýsl Oldřich Magnusek. Jakoukoliv vinu odmítl. Podle něj tragickou nehodu zavinily rychle projíždějící vlaky pod opravovaným silničním mostem.

"Nejsem si vědom, že bych v této souvislosti cokoliv porušil. Pád mostu ve Studénce zapříčinilo to, že nikdo nevzal v úvahu železniční dopravu," uvedl Magnusek.

Podobně hovořili i další obžalovaní z řad manažerů stavebních firem. Podle nich měly České dráhy omezit pod opravovaným mostem rychlost projíždějících vlaků. Vliv na statiku podpůrné konstrukce podle nich měly i otřesy od projíždějících vlaků.

Dráhy: Policie nikoho ze společnosti neobvinila

České dráhy se proti obviněním důrazně ohradily. "Tragickou nehodu ve Studénce, která zasáhla i naše zaměstnance a celou společnost, vyšetřovalo hned několik nezávislých orgánů včetně Drážní inspekce a policie. Nikdo ze zaměstnanců naší společnosti nebyl obviněn a je zřejmé, že nikdo z Českých drah nenese odpovědnost," řekl iDNES.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Uvedl, že provoz na trati zajišťuje Správa železniční dopravní cesta, tedy i stanovení rychlosti a případná omezení. "Proto nepovažujeme za vhodné tuto problematiku dále komentovat," dodal Šťáhlavský.

Soudu první den přihlížel i vyšetřovatel tragické vlakové nehody Jiří Jícha.

Vyšetřovatel tragické vlakové nehody Jiří Jícha.

Soudu přihlížejí i manželé Fierlovi (vpravo), kteří při studénecké nehodě přišli o devatenáctiletého syna.

Manželé Fierlovi, kteří při nehodě přišli o devatenáctiletého syna.

"Pád mostu a jeho příčiny jsou jedna věc. Skutečnost, že pod rekonstruovaným mostem jezdí vlaky vysokou rychlostí, je věc druhá. Mám zkušenosti, že se při jiných stavbách snižovala na stavbách rychlost. Jsem přesvědčen, že pokud by vlaky jezdily pomaleji, nemuselo k takové tragédii dojít," uvedl nicméně před soudem obžalovaný projektový manažer společnosti Bögl & Krýsl Magnusek

Kromě něj vypovídali i další pracovníci firny Bögl a Krýsl Marek Krejčiřík a Michal Adam. Obžalován byl i živnostník Jiří Karásek a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje. Už v pondělí vypovídala první pětice souzených, vinu odmítli všichni.

Stavební firmy přehazují vinu za pád mostu jedna na druhou

Pracovníci společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (DSO) poukazovali na pochybení kolegů ze společnosti Bögl a Krýsl, která zajišťovala jako subdodavatel část stavby. Ti zase uváděli, že odpovědnost nese ODS - DSO. V jedné věci se ale shodli, a to v tom, že vinu mají i České dráhy, které nesnížily pod opravovaným mostem rychlost vlaků.

Obžalovaní z řad manažerů podle státního zástupce nezajistili bezpečné prostředí pro práci. Podle obžaloby tak příčinou tragické nehody byla souhra mnoha zanedbání a nedostatků.

Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.

Na místě se záhy objevili záchranáři, hasiči, policisté. Pomáhali i lidé z
Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku. (8. srpna 2008)
Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku. (8. srpna 2008)

Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou, a stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali. Konstrukce byla nakloněna, a právě to podle znalců byl hlavní důvod nerovnoměrného zatížení konstrukce a jejího následného zřícení.

Soudce po výslechu všech obžalovaných úterní jednání ukončil, pokračovat bude ve středu ráno.

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici.

Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

Autoři: ,


Po stopách vrahů




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Střet osobního auta a vlaku na Znojemsku má tragické následky. Na místě zemřeli...
Dva dospělí zemřeli po střetu auta s vlakem, dívka bojuje o život

Tragická nehoda zastavila odpoledne provoz na trati v obci Olbramkostel na Znojemsku. Dva dospělí pasažéři z osobního auta, které vjelo před vlak, zemřeli na...  celý článek

Policie (ilustrační foto)
Polonahý muž utíkal po Brně s řetízkem, žena na něho křičela „zloděj“

Devatenáctiletý muž starší ženě v Brně přímo z krku ukradl řetízek. Polonahý pak se šperkem pobíhal u hlavního nádraží, kde ale zrovna hlídkovali policisté,...  celý článek

Policisté pátrají po muži, který se pokusil znásilnit ženu v Ostravě
Žena se ubránila znásilnění na zastávce vymyšlenou chorobou

Neznámý muž se před pár dny v Ostravě pokusil znásilnit čtyřiačtyřicetiletou ženu. Ta ho od činu odradila vymyšlenou nemocí. Z místa činu pak s agresorem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.