Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za tragédii airbusu mohou piloti, vyčetli Francouzi z černých skříněk

  15:08aktualizováno  16:04
Za havárii airbusu společnosti Air France, který se před dvěma lety zřítil při letu z Brazílie do Atlantiku, může série chyb pilotů. Podle francouzské vyšetřovací komise posádka neměla dostatečný výcvik. Air France ale závěry komise odmítá.

Airbus na lince z Brazílie do Paříže se zřítil v červnu 2009. | foto: AP

Podle vyšetřovatelů francouzského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod (BEA) ze záznamů posledních minut letu vyplývá, že posádka špatně vyhodnotila ztrátu výšky, přestože ji na ztrátu vztlaku téměř minutu upozorňoval alarm. Další chybou pilotů údajně bylo, že cestující na problémy neupozornili.

Komise už dříve zveřejnila zjištění, že piloti se snažili zvolit tu nejšetrnější trasu bouřkovou frontou. Ledové krystalky ale ucpaly sondy měřící rychlost letu na trupu stroje. Šéf vyšetřovatelů Jean-Paul Troadec však míní, že piloti mohli tragédii odvrátit i po ztrátě dat o rychlosti letu.

Součástí zprávy je i deset nových bezpečnostních doporučení. Podle nich by všichni piloti ve Francii měli projít povinným tréninkem manuálního ovládání letadla při poklesu vztlaku ve velkých výškách.

Záchranné týmy vytahují z Atlantiku černé skříňky zříceného airbusu (3. května 2011)
Záchranné týmy sledují vyzdvihnutí černých skříněk airbusu, který se v roce 2009 zřítil nad Altlantikem (3. května 2011)
Černá skříňka z francouzského airbusu, který se v roce 2009 zřítil nad Altlantikem (3. května 2011)

Air France ale zjištění BEA odmítá. Podle prohlášení aerolinek v tuto chvíli nic nenapovídá tomu, že by vina za tragédii spočívala v technických schopnostech posádky. "Posádka prokázala profesionalitu a odhodlání řídit let až do konce. Air France se klaní jejich odvaze a nasazení v tak extrémních podmínkách," stojí v prohlášení dopravce.

"Alarm hlásící ztrátu výšky se několikrát zapnul a vypnul, a to v rozporu se skutečným stavem letadla. To silně přispělo k obtížím, které posádka měla při analyzování situace," prohlásila společnost, která v souvislosti s tragédií spolu s výrobcem stroje čelí vyšetřování z neúmyslného zabití.

Let AF 447 mířící z Rio de Janeira do Paříže se zřítil 1. června 2009 poté, co nad Atlantikem vlétl do bouřky. Nikdo z 228 lidí na palubě nepřežil, trosky stroje záchranáři nalézali na ploše 10 tisíc čtverečních kilometrů mořského dna.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalý slovenský ministr hospodářství Pavol Rusko
Slovenská policie zadržela exministra Ruska, měl si objednat vraždu

Slovenská policie zadržela bývalého spolumajitele soukromé televize Markíza a exministra hospodářství Pavola Ruska. Podezírá ho, že si před 20 lety v podsvětí...  celý článek

Americký bombardér B-52 během nízkého průletu nad dráhou mošnovského letiště
Americké bombardéry mají mít stálou pohotovost jako za studené války

Americké letectvo se kvůli napětí se Severní Koreou chystá na možnost, že strategické bombardéry B-52 budou stejně jako v dobách studené války v neustálé...  celý článek

Kanadské úřady nestíhají vyřizovat žádosti o azyl. Do země letos přišly...
Kanada slíbila pomoc uprchlíkům, teď nestíhá vyřizovat žádosti o azyl

Kanada platí za jednu z nejvstřícnějších zemí k uprchlíkům. Ochota pomoct však vládě pomalu začíná přerůstat přes hlavu. Úřady nestíhají vyřizovat žádosti o...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.