Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za srážku vlaků může jazyková neznalost

  12:03aktualizováno  12:03
Dvojjazyčnost Belgie byla jednou z příčin středeční srážky vlaků, při které zahynulo osm lidí. Belgické dráhy zveřejnily záznam telefonického rozhovoru, z něhož to jasně vyplývá. "Nevysílej osmapadesátku, chci říci, nevysílej číslo 6458," volá francouzsky dispečer ve Wavre. "Nerozumím, nerozumím, nemůžete mluvit vlámsky?" odpovídá jeho kolega v Lovani vzdálené sotva 20 kilometrů. "Pospěš si, počkej," vykřikuje první dispečer. Po chvilce odmlky je pak slyšet vlámsky: "Je to pryč. Už to odjelo."

Dispečeři a výpravčí státních drah nepatří k těm povolání, u nichž se vyžaduje znalost obou jazyků.

Výpravčí ve Wavre, odkud odjela na červenou po nesprávné koleji prázdná vlaková souprava vstříc plnému osobnímu vlaku vypravenému z Lovaně, se ho pokoušel zastavit jinak. Rádiové spojení se na této trati však teprve buduje. Snažil se dovolat průvodčí na mobil. Ta si však vyměnila službu s kolegyní, takže spala a telefon měla vypnutý.

Fatální sled událostí umocnila tedy typicky belgická zvláštnost - Wavre leží ve valonském Brabantsku, Lovaň je hlavním městem vlámského Brabantska. Vesnice Pecrot, kde se obě soupravy čelně střetly, je přímo na jazykové hranici mezi oběma komunitami, které sice žijí v jedné zemi, ale v odlišných světech.

V troskách vlaků zahynulo osm lidí
Sedm dospělých a jedno dítě se stalo obětí nejtěžší železniční katastrofy Belgie za posledních 25 let. Neštěstí způsobila čelní srážka dvou vlaků u vsi Pecrot jižně od Bruselu. "Slyšela jsem brzdy, i když na tomhle místě se jinak nikdy nebrzdí," popsala katastrofu obyvatelka Pecrotu, která se právě vracela z nákupu. Když se překvapeně obrátila, viděla, jak do sebe vlaky vrážejí. "Znělo to, jako by se srazily dvě obří konzervy," řekla o srážce protijedoucích vlaků její sousedka.

"Uslyšel jsem tupý úder a když jsem vyšel ven, viděl jsem, jak přede mnou roste hora," vypráví obyvatel domku, který leží těsně u trati. Při srážce totiž jeden motorový vagón nadjel nad druhý.

"Nejdříve jsme mysleli, že vlak vykolejil," popisuje tragedii jeden ze školáků, kteří byli ve vlaku. "Až když jsme se vyprostili, viděli jsme co se stalo," dodal.

"Nějaká žena tam křičela a lidé se snažili prorazit okna, aby se dostali ven," řekl další z pasažérů.

"Je více než jisté, že katastrofu způsobila lidská chyba," uvedl výkonný ředitel belgické železniční společnosti SNCB Etienne Schouppe. Katastrofu zřejmě způsobil strojvůdce prázdného osobního vlaku, který vyjel na červenou ze stanice Wawre po špatné koleji. "Zdá se, že ignoroval semafory," potvrdila mluvčí železnice Leen Uyterhoven.

Železnice se s ním nejdříve pokoušela spojit vysílačkou a pak vypnula na trati Lovaň – Wavre elektřinu. Na odvrácení neštěstí však už bylo příliš pozdě. Rozjetý vlak velkou rychlostí narazil do protijedoucí soupravy, v níž bylo asi osmdesát pasažérů. "Ten vlak ujel osm kilometrů, aniž by se zastavil – to je nepochopitelné," soudí ministryně dopravy Isabelle Durandová.

Mezi mrtvými jsou kromě obou strojvůdců dva zaměstnanci železniční společnosti SNCB i tři dospělí a třináctiletý školák.

V nedalekém městě Wavres bylo ihned po neštěstí vytvořeno krizové centrum a úřady vyhlásily v místě katastrofy stav mimořádné pohotovosti. Do Pecrotu přijel belgický premiér Guy Verhofstadt a ministryně dopravy Isabelle Durandová. Nakonec přijel i belgický král Albert II. s manželkou a další členové vlády.

Ironií osudu se právě v době nehody v Bruselu jednalo o budoucnosti státní SNCB a o jejím rozdělení na více samostatných provozů. Neštěstí následuje po řadě menších havárií v posledních měsících: v Belgii se proto mluví o černé sérii SNCB. Železniční odbory to vysvětlují pracovním přetížením železničářů a jejich špatným výcvikem.

Hasiči a záchranáři zkoumají trosky vagonů. Dva vlaky se srazily na východě Belgie. Nehodu nepřežilo nejméně osm lidí (27. března 2001).

Hasiči a záchranáři stojí kolem zakrytého těla poté, co se na východě Belgie srazily dva vlaky. Nehodu nepřežilo nejméně osm lidí (27. března 2001).

Belgičtí záchranáři zkoumají trosky dvou vlaků, které srazily na severovýchodě belgie (27. března 2001).

Záchranáři pátrají v troskách jednoho ze dvou vlaků, které se srazily u obce Pecrot asi 25 kilometrů jihovýchodně od Bruselu. Srážka připravila o život nejméně šest lidí (27. března 2001).

Záchranáři pátrají v troskách jednoho ze dvou vlaků, které se srazily u obce Pecrot asi 25 kilometrů jihovýchodně od Bruselu. Srážka připravila o život nejméně šest lidí (27. března 2001).

Trosky jednoho ze dvou vlaků, které se srazily u obce Pecrot asi 25 kilometrů jihovýchodně od Bruselu. Srážka připravila o život nejméně šest lidí (27. března 2001).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Samota za polárním kruhem. Existuje silnější poetika?
Čech se přiznal, že za polárním kruhem ubodal svou přítelkyni z Británie

Šestatřicetiletý český občan, kterého loni v prosinci finští kriminalisté obvinili z vraždy jeho britské přítelkyně, se k usmrcení ženy přiznal. Informoval o...  celý článek

Twitterový účet Donalda Trumpa
Bývalá agentka CIA organizuje sbírku, cílem je odpojit Trumpa od Twitteru

Bývalá agentka CIA Valerie Plameová Wilsonová chce pomocí skupinového financování (crowdfundingu) vybrat miliardu dolarů, v přepočtu zhruba 22 miliard korun....  celý článek

Mont Maudit (uprostřed) a Mont Blanc na archivním snímku
V ledovci u Mont Blanku se našla tři těla, ležela tam zřejmě desetiletí

Francouzský turista nalezl při výstupu na ledovec Miage v masivu Mont Blanku tři těla. Podle serveru AostaSera není vyloučeno, že se jedná o ostatky osob,...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.