Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za srážku tramvají padla podmínka

  15:33aktualizováno  15:33
Praha - Kauza hromadné srážky tramvají je u konce. Řidič jedné z pěti souprav, které se v červnu srazily v pražských Modřanech, dostal podmínku. Při nehodě bylo zraněno 18 lidí, 15 z nich skončilo v nemocnici. Za obecného ohrožení z nedbalosti byl tramvaják odsouzen k ročnímu vězení s dvouletým podmíněným odkladem.

Soudce Obvodního soudu Prahy 2 Jiří Horký vydal trestní příkaz v této kauze už v polovině října.

Rozhodnout trestním příkazem, tedy bez projednání v hlavním líčení, může soud jen v případě, že jsou k dispozici spolehlivé důkazy o vině obžalovaného.

Obžalovaný i státní zástupce proti němu mohou podat odpor. Pokud tak učiní, příkaz se automaticky ruší a soudce musí nařídit řádný proces.

Zda se odsouzený odvolá, bude podle Horkého známo koncem prosince.

Pět tramvajových souprav se srazilo v Modřanské ulici v Praze 4 v pondělí 24. června před půl osmou ráno. Znovu se rozjely až krátce před půl druhou odpoledne.

V nejvážnějším stavu byl čtyřicetiletý muž, měl poraněný mozek a zlomenou stehenní kost.

Dopravní podnik odhadl výši škody na šest milionů korun. Jeho ředitel Milan Houfek tehdy nehodu v Modřanské ulici označil za nejhorší za posledních třicet let.

Podle mluvčí Dopravního podniku Zuzany Knoblochové stála tramvaj číslo 17 v zastávce. Linka 21 měla poruchu a dojela do stanice. Za nimi zabrzdily tramvaje číslo 3 a 21. Další linka číslo 17 do nich ale narazila. Havárie postihla celkem sedm vozů.

"Za nehodu může zřejmě řidič tramvaje, která v plné rychlosti vjela zezadu do ostatních," řekla iDNES po nehodě Eva Miklíková z pražské policejní správy.

PŘEDCHOZÍ VÝVOJ:
Hasiči museli zraněné vyprošťovat
Hasiči museli z vagonů dvou tramvají vyprostit několik uvězněných lidí. Na místě zasahovalo asi 25 záchranářů, kteří ošetřovali lehce zraněné.

Tramvaje bouraly na rozhraní Braníka a Modřan. Mezi zraněnými byl i jeden z řidičů. "Ve srážce se ocitlo dohromady sedm vozů, z toho jen jeden zůstal nepoškozen," hlásil z místa nehody zpravodaj iDNES.tv.

Podle hasičů do sebe tramvaje narazily řetězově. "Poslední souprava vjela do stojící tramvaje před sebou, náraz ji odhodil do dalších dvou vozů, které rovněž stály," řekl iDNES jeden ze zasahujících hasičů Martin Kavka.

"Vůz tramvaje, do níž rozjetá souprava narazila, byl částečně zdeformován, proto se část cestujících nemohla dostat ven," dodal hasič.

Odborář: Řidič mohl usnout

Předseda federace řidičů tramvají Antonín Dub pokládá za vysoce pravděpodobné, že příčinou srážky byl mikrospánek řidiče tramvaje, která přijela jako poslední. Tramvaj, jak řekl, řídil kmenový zaměstnanec kobyliského depa, který si řízením tramvají jen přivydělává. To potvrdil i pracovník tamní výpravny František Kobliha.

"Domnívám se, že na 99 procent šlo o mikrospánek řidiče z únavy," řekl Dub. Podle jeho informací tento asi třicetiletý muž řídí tramvaje velmi často.

Řízením tramvají si podle Duba bohužel přivydělává řada lidí, kteří zdaleka nejsou tak kontrolovatelní jako kmenoví řidiči. Údajně někdy odcházejí z noční směny svého stálého zaměstnání rovnou na ranní směnu řidičskou, takže pracují i dvacet hodin souvisle. Chybu vidí i v tom, že kvalifikační požadavky na přijímané řidiče jsou velmi nízké a mnozí nemají ani řidičský průkaz na řízení automobilu. "Je to strašně nebezpečné a vedení podniku jsme na to několikrát upozorňovali."

Dub trvá na tom, že brzdný systém pražských tramvají je technicky dostatečně zajištěn a vyloučil, že na rovném a přehledném úseku modřanských kolejí selhal. Vozy mají krom elektrodynamických provozních brzd i záložní, zajišťovací brzdy a také brzdy nouzové, kolejnicové. I kdyby selhaly, spustí je všechny najednou tlačítko takzvané brzdy záchranné.

Pokud řidič zachová dostatečný odstup od vozidla před sebou, nemůže se stát nehoda takového
rozsahu, zdůraznil Dub.

Řidič vůbec nebrzdil, tvrdí svědci
Podle informací reportéra iDNES.tv stály v koloně celkem čtyři tramvajové soupravy, linky 21, 3, 17 a další jednadvacítka.

"Zezadu přijížděla tramvaj číslo 17, řidič podle svědků vůbec nebrzdil a v plné rychlosti narazil do stojících souprav před sebou a vyvolal tím řetězovou srážku," popsal reportér televize iDNES. Nepoškozený zůstal jen úplně první vagon linky 21.

Podle iDNES.tv byl těžce zraněn řidič sedmnáctky. Jeho tramvaj zezadu sešrotovala vagon stojící jednadvacítky téměř do poloviny.

"Vzadu v jednadvacítce seděla starší žena, která byla zaklíněna mezi vozy," hlásil reportér. Mladý muž měl po srážce zaklíněné nohy. Řidiče, starší ženu a mladého muže odvezly s těžkými zraněními sanitky do nemocnic.

Po deváté hodině už byli na místě jen pracovníci dopravních podniků, kteří od sebe oddělovali soupravy. Na místě jim asistoval i jeřáb.

Cestující srážku tramvají přežil
Sanitky rozvezly do nemocnic celkem 15 lidí. Dva těžce zranění skončili ve vinohradské nemocnici.

Čtyřicetiletý muž přežil těžké poranění mozku. "Stav pacienta s proraženou lebkou se natolik zlepšil, že byl převezen na jednotku intenzivní péče chirurgického oddělení mělnické nemocnice," řekl dva týdny po nehodě přednosta kliniky anesteziologie a resuscitace Fakultní nemocnice Královské Vinohrady Jan Pachl.

Pacientovi, který byl do vinohradské nemocnice převezen s velmi závažným poraněním mozku a zlomeninou stehenní kosti, nedávali lékaři zpočátku téměř žádné šance na přežití.

Podle přednosty se lebka hojí a těžký edém mozku se nerozvinul.  I propuštění z nemocnice ho ale bude soustavně sledovat neurolog.

Policie po nehodě nemohla vyslechnout ani těžce zraněného řidiče tramvaje číslo 17, která v plné rychlosti narazila do stojících souprav.

Dopravní podniky: Škoda je asi šest milionů
Pražský dopravní podnik vyčíslil ztrátu. "Podle našich prvních výpočtů je škoda asi šest milionů korun," řekl iDNES generální ředitel dopravních podniků Milan Houfek.

Podle Houfka Dopravní podniky o žádném zvláštním odškodnění zraněných neuvažují. "Máme na to běžné postupy. Není to ale tak, že bychom nechali převézt zraněné do nemocnic a dál se o ně nestarali," tvrdí Houfek.

"Dopravní podniky jsou řádně pojištěny a to pojištění je podle mého soudu nadstandardní. Vše bude řádně urovnáno," dodal šéf dopravního podniku.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek
Poslanci chtějí od policie celý spis k žádosti o stíhání Babiše a Faltýnka

Poslanci žádají policii, aby mandátovému a imunitnímu výboru poskytla celý vyšetřovací spis ke kauze Čapí hnízdo, v níž chtějí stíhat šéfa ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.