Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za sprostá slova hrozí televizi pokuta

  0:01aktualizováno  0:01
Za jedenatřicet sprostých slov a vulgárních vět, které zazněly v jediném televizním pořadu, hrozí České televizi pokuta až deset milionů korun. Oním pořadem, za který by ČT mohla pykat, byl záznam inscenace hry švédského dramatika Pera Olova Enquista Obrázkáři vysílaný 19. ledna na programu ČT 2.

"Uvedení analyzovaného pořadu v době od 20 hodin bylo nevhodné, neboť jde o pořad, který by mohl ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých," píše v dopise České televizi Martin Muchka, předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která má na starosti i dohled nad dodržováním mediálních zákonů.

V dopise Muchka zároveň uvádí, že rada zahájila s veřejnoprávní televizí správní řízení, které může skončit pokutou. Zhruba půlku dopisu zabírá seznam nevhodných výrazů i s přesnou stopáží, kdy byly vyřčeny.

"Aby ses nepodělal," zněl první vulgární výrok necelých šest minut po začátku inscenace. A pak seznam pokračuje, inscenace byla drsnými výrazy opravdu prošpikovaná: "Aby ses nepodělal", "polib mi prdel", "do čeho mi kurva nic není", "jako nějaký posvátný hovno", "hajzl a mizera, co se uchlastal", "na to ti seru, jdi do hajzlu", "než jsme fotříka vykopli prdelí napřed"...

"Analýzou bylo zjištěno, že téma, které autor P. O. Enquist zpracoval, není pro mladého diváka, natožpak pro děti vhodné, nadto je pro tyto divácké skupiny i velmi obtížně pochopitelné. Na jevišti následuje jedna historická scéna za druhou, výrazové prostředky jsou velmi vulgární a postavy neustále popíjejí alkohol," napsal televizi předseda Muchka.

Veřejnoprávní televize se hájí, že jde o klasickou divadelní inscenaci, která se hraje v divadlech po celém světě. "Je v ní uváděn běžný hovorový jazyk," říká mluvčí ČT David Jirušek.

Zdena Hůlová z Rady České televize pokládá za absurdní, aby za tento přenos dostala ČT pokutu. "Myslím, že jde o typ pořadu, kde by se měly drsnější výrazy tolerovat," řekla Hůlová. Domnívá se, že za případnou psychickou újmu na dětské duši mají odpovědnost především rodiče. "Televize přece není chůva," dodává Hůlová.

Pokud Rada pro rozhlasové a televizní vysílání skutečně udělí ČT pokutu, je televize rozhodnuta bránit se u soudu. Místopředseda rady Petr Štěpánek se domnívá, že tak horké to nebude. Řekl, že rada se musí zabývat každou stížností, kterou dostane.

"Zahájí se správní řízení, televize se k tomu vyjádří a my pak rozhodneme. Ale já pro tyto pokuty nikdy nehlasuju," říká Štěpánek. Člen rady Arnošt Wagner je také proti udělení pokuty. "Bylo by to příliš velké omezování svobody slova," domnívá se Wagner.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Doprava u vjezdu nového dálničního úseku D11 přes Kukleny v Hradci Králové je...
D11 stáhla kamiony ze „silnice smrti“, na kraji Hradce je klid před bouří

Dopravní situace v Hradci Králové-Kuklenách u vjezdu na nový úsek dálnice D11 připomíná klid před bouří. Podle místních je jen otázkou krátkého času, kdy ulici...  celý článek

Sníh - děti - sáňky - volný čas - zábava
Jarní prázdniny 2018

Týdenní jarní prázdniny jsou na základních a středních školách v roce 2018 rozloženy v termínech od 5. února do 18. března. Přinášíme úplný přehled...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.