Názory studentů loni mapoval rozsáhlý průzkum společnosti Člověk v tísni. A podle zkušeností mnoha pedagogů nerozpoznají žáci a studenti podle fotografie Klementa Gottwalda od prezidenta Edvarda Beneše.
"To jsou fakta, která nikoho nemohou nechat chladným, která musí vyburcovat," míní Mikuláš Kroupa ze sdružení Post Bellum, které se snaží mapovat moderní české dějiny a zaznamenávat vzpomínky pamětníků.
"Za malou informovanost u mladší generace můžeme my, rodiče, prarodiče a učitelé, kteří se těmto tématům vyhýbají. Proto nabízíme multimediální učebnici s názvem My jsme to nevzdali, která poskytne něco víc. Jejím prostřednictvím pamětníci předkládají své vlastní příběhy," vysvětluje Kroupa.
Studenty by mohly přilákat vzpomínkové klipy
Podle jeho přesvědčení jsou právě příběhy vhodnou cestou k tomu, aby se žáci seznamovali i s historickými fakty. Multimediální učebnice obsahuje velké množství audiozáznamů, fotografií a textů, které je možné využít při přípravě hodiny dějepisu. A samozřejmě také původní vzpomínky pamětníků, z nichž někteří už nežijí.
"Žádný vzpomínkový klip není delší než tři minuty, považuji to proto za vhodnou formu. Vede pedagogy k tomu, aby si kreativním způsobem připravovali hodiny dějepisu, nebo se například rozhodli popisovat dvacáté století prostřednictvím fenoménů, jako je východní fronta, západní fronta, politické procesy padesátých let nebo sovětská okupace v srpnu 1968," říká Kroupa. Učebnici nabízí ke koupi prostřednictvím stránek www.myjsmetonevzdali.cz.
Podle učitele dějepisu Jiřího Sovadiny z Gymnázia Olgy Havlové v Ostravě jsou právě příběhy lidí při výuce dějepisu opravdu důležité. Zvlášť ve srovnání s neosobním líčením historie, s kterým se stále ještě setkáváme.
Pomoc i pro rutinéry
On sám se proto s některými kolegy už dnes pokouší prosazovat nové metody výuky. "Je to současný trend vysvětlovat studentům problematiku moderních dějin prostřednictvím osudů jednotlivců, či například celých rodin," říká Sovadina.
Ví, že vědomosti studentů o moderních dějinách jsou často nedostatečné a moderní pomůcky či informace učitelům chybějí.
Proto založil s přáteli a příznivci speciální webové stránky www.moderni-dejiny.cz, které nabízejí podklady, informují o článcích a aktualitách a vytvářejí jakési společné prostředí, v němž se mohou o novinkách vzájemně informovat právě učitelé dějepisu.
"Páteří jsou informace o metodice, výukové prezentace k určitým historickým tématům a pracovní listy. Informace jsou zdarma přístupné pro všechny," říká Sovadina. A dodává: "Jsou dvě skupiny učitelů – aktivní, kteří si vše seženou sami – a ti, kteří profesi vnímají jako obyčejné zaměstnání. Jim mohou takové stránky pomoci i při shánění ukázek z videí či dobových dokumentů."