"Některým strojům jsme zakázali létat," potvrdil náčelník generálního štábu Jiří Šedivý. Jsou vyřazeny například všechny stíhačky MiG-21, jejichž letka je začleněna do systému protivzdušné obrany NATO. Český vzdušný prostor střeží jen raketové jednotky, jimž mohou na požádání vypomoci alianční piloti.
Případu se věnuje Služba pro šetření korupce a zvláště závažné trestné činnosti.
Smrt letců: vinna korupce
Podle dobře informovaných policejních zdrojů je letectvo ochromeno zejména kvůli vadným výškoměrům, které ukazují nepřesně, což může zejména při nízkých letech či špatném počasí vést ke katastrofě.
Tragické nehody vojenských letadel, na nichž se pravděpodobně podílely vadné přístroje: |
10. října 2000 opět havarovaly dva MiG-21 na Havlíčkobrodsku. Oba piloti zahynuli. Podle výroku expertů svévolně vypnuli výstražný systém, který ve špatném počasí varuje v kriticky malé výšce. |
1. srpna 2001 zahynul nedaleko Pelhřimova pilot při pádu letounu L-39. Experti prověřovali informace, že létal riskantně a nepřípustně nízko. |
Podezření vojska ještě vzrostlo, když letos v srpnu zahynul při nízkém letu na okraji Pelhřimova pilot letounu L-39 Albatros. Neštěstí doprovázel skandál s krádeží trosek letounu, podle nichž experti určují příčiny pádu stroje. Policie dodnes nevyšetřila, kdo měl zájem na tom, aby favorit i s důležitými součástkami, mezi nimiž byl i výškoměr, zmizel z hlídané stíhací základny v Čáslavi. Souvislost mezi krádeží a zametením stop po zmanipulované dodávce výškoměrů Tvrdík připouští: "Asi to s tím souvisí."
Tvrdík: Tenhle skandál ostatní trumfne
Vojenská policie i kontrarozvědka přerušily rozpracované případy a přednostně se věnují tomuto skandálu, který by mohl podle ministra trumfnout všechny předchozí.
Názory expertů, zda špatné výškoměry z pravděpodobně zmanipulované obchodní soutěže opravdu zavinily smrt minimálně tří pilotů, se totiž různí. "Dokud nebudu mít v ruce posudek Kriminalistického ústavu, tak jsem k jakýmkoliv závěrům opatrný," připomíná Tvrdík.
Ministr vnitra Stanislav Gross však ČTK řekl, že se chýlí ke konci vyšetřování velmi závažného případu trestné činnosti v resortu obrany. Odmítl však sdělit podrobnosti, aby nenarušil policejní vyšetřování.
S šestiletým zpožděním tak vychází najevo, že obchodní soutěž na dodávku výškoměrů do letounů MiG-21 a L-39 zrušil nákupčí generálního štábu, aby krátce poté oslovil Mikrotechnu Modřany, která pak nespolehlivé výškoměry letectvu dodala. "I když jsme je odmítali jako nepřesné a poruchové, nákupčí nám ho vnutili," vzpomíná na obchod důstojník velení vzdušných sil, který si však přeje zůstat v anonymitě.
Protože skandál paralyzoval téměř všechny bojové stroje, požádal ministr obrany šéfa resortu vnitra Grosse o pomoc při rychlém vyšetření případu. "Nemůžeme ty letouny držet na zemi věčně," vysvětlil.
Znamená to tedy, že je země vydána na pospas případným vzdušným útokům, protože stíhačky nemohou do vzduchu? Šéfové letectva vysvětlují, že ne. Letouny sice podle nich sedí kvůli nevhodným výškoměrům na zemi, piloti jsou však připraveni k akci. "Jen jsem jim pro jistotu doporučil, aby - jestliže by museli do vzduchu - výškoměrům příliš nevěřili," říká ministr obrany.
Do výměny výškoměrů se letectvo pustilo před několika lety, když přecházelo na standardy NATO - výšku letounů začalo tehdy udávat ve stopách.