Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Smrt pilota ČSA zavinila skrytá srdeční vada, ukázalo vyšetřování

  10:22aktualizováno  10:22
Smrt hlavního pilota, který v únoru zemřel během přistávacího manévru nad letištěm v pražské Ruzyni, způsobila skrytá srdeční vada. Ukázalo to vyšetřování Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. S letadlem musel nouzově přistát druhý pilot.
Velitel letounu prošel zdravotními prohlídkami bez problémů, skrytou srdeční vadu lékaři neměli šanci odhalit. Ilustrační snímek

Velitel letounu prošel zdravotními prohlídkami bez problémů, skrytou srdeční vadu lékaři neměli šanci odhalit. Ilustrační snímek | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Hlavní pilot zkolaboval 15. února ve chvíli, kdy se společně s druhým pilotem chystali s letadlem na lince z Varšavy do Prahy na přistání. Podle zjištění ústavu zemřel velitel letadla náhle z vnitřní, přirozené příčiny, prakticky okamžitě po jejím vzniku.

"K úmrtí došlo z důvodů vzácného skrytého onemocnění kardiovaskulárního aparátu, jehož příčiny vzniku jsou v současné době stále zcela nejasné, preventivními vyšetřeními nezjistitelné," píše se ve zprávě Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Ze zjištění vyšetřovatelů vyplývá, že čtyřiapadesátiletý pilot prošel bez problémů všemi lékařskými testy. Naposledy byl na prohlídce v listopadu 2011, tedy zhruba čtyři měsíce před nehodou.

"Od roku 2002 byly zjištěny pouze fyziologické projevy stárnutí zraku a sluchu nevybočující z normy, které neovlivňovaly jeho zdravotní způsobilost. Tento stav přetrvával prakticky beze změn až do poslední zdravotní prohlídky dne 1. listopadu 2011," napsali dále vyšetřovatelé.

Vyšetřování prokázalo také, že pilot nebyl pod vlivem alkoholu ani drog, které by se na srdečním selhání mohly podílet.

Stejně tak druhý pilot i posádka vypověděli, že si na svém kolegovi nevšimli žádných "zvláštností". "Velitel letounu na ně působil zcela obvyklým dojmem a na žádné obtíže si nestěžoval," píše se také ve zprávě.

K tragické události došlo 15. února v 10:45. Druhý pilot si všiml postupně narůstající rychlosti a asymetrického tahu motorů. Upozornil na to velitele. "Potom, co nezaznamenal jeho žádnou reakci, převzal řízení letounu, stabilizoval jeho letovou polohu a režim motorů," uvedli vyšetřovatelé.

Když druhý pilot zjistil, že velitel na jeho slova nereaguje, přivolal vedoucí kabiny, aby pomohli veliteli a on mohl pilotovat letadlo. Sám se pak spojil s řídicí věží a vyžádal si přednostní právo přistát. Ihned po přistání a odstavení letadla na palubu vstoupili záchranáři. Hlavnímu pilotovi ale už nemohli pomoci.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Farář Kazimierz Plachta v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Farář z vypáleného kostela poslal obviněným dopis. Odpouštím vám, píše

Dopis plný duchovního odpuštění a naděje do budoucnosti poslal farář zničeného kostelíku v Gutech na Třinecku dvěma mladým mužům, kteří jsou ze zapálení...  celý článek

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

(ilustrační snímek)
Hever, žárovky. Některé části povinné výbavy jsou přežitek, míní poslanci

Hever, pojistky, rezervní žárovky či kolo. Na silnici jsou často k ničemu, ale když je v autě nemáte, dostanete pokutu. Česko je jednou z posledních zemí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.