Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za selhání kodaňského summitu může Čína, tvrdí svědek jednání

  18:37aktualizováno  18:37
Za krach kodaňské konference o klimatu může podle britského zpravodajského serveru The Guardian Čína. Jednání o mezinárodní dohodě prý úplně rozložila a znemožnila amerického prezidenta Baracka Obamu. "Byl jsem u toho," píše redaktor Mark Lynas.

Summit o klimatu v Kodani - novináři sledují projev hlavního čínského vyjednávače Su Wei (12. prosince 2009) | foto: Heribert ProepperAP

"Strategie Číny byla jednoduchá: dva týdny jednání blokovat a o dohodě pak jednat za zavřenými dveřmi, aby to vypadalo, že západní svět selhal znovu u světa chudých zemí," píše novinář.

Na návnadu Číny se podle Lynase chytily humanitární agentury, občanská sdružení i ekologická hnutí. Aktivisté pak obviňovali západní země z toho, že za selhání může jejich zdráhavost k přijetí odpovědnosti a že terorizují rozvojové státy.

A napálit se nechali i novináři, kteří často citovali súdánského delegáta, jenž dohodu v Kodani přirovnal sebevražednému paktu, který má pouze zachovat ekonomickou dominanci několika zemí.

Kodaňský summit přehledně

Summit v otázkách a odpovědích

Podle Guardianu je ale pravdou naprostý opak. Obama se prý zoufale snažil zachránit dohodu, kterou čínský delegát znovu a znovu odmítal.

"Súdán se při rozhovorech choval jako loutka Číny. Byl jednou z mnoha zemí, které zbavují čínskou delegaci povinnosti bojovat své bitvy na otevřených zasedáních. Čína kuchala dohodu v zákulisí, na veřejnost pak vystoupil nějaký její zástupce," píše list.

V pátek v noci jednalo o dohodě padesát nejvýznamnější státníků včetně Baracka Obamy, britského ministerského předsedy Gordona Browna či dánského premiéra. V místnosti byl i novinář Lynas.

"To, co jsem viděl, bylo naprosto šokující. Čínský premiér se neráčil účastnit osobně, místo sebe poslal úředníka druhého stupně z čínského ministerstva zahraničí, který seděl naproti Obamovi sám," píše Lynas.

Diplomat byl prý tupý natolik, že nechal nejvyšší představitele států několikrát čekat, až si vyřídí telefonáty se svými nadřízenými.

Čínský zástupce rozhořčil i Merkelovou

Těm, kteří obviňují z neúspěchu summitu Obamu a obecně bohaté země, redaktor vzkázal, že to byl právě čínský zástupce, který trval na tom, aby cíle vyspělých zemí byly z dohody vyjmuty.

Tím si vysloužil ostrou kritiku německé kancléřky Angely Merkelové nebo australského premiéra Kevina Rudda. Čína ani tak ale ze svých požadavků neustoupila, líčí Lynas.

Podle něj bylo důvodem právě to, že Čína si byla vědoma toho, že vlna kritiky za případný neúspěch summitu se snese právě na hlavu Baracka Obamy.

Čína měla podle Lynase extrémně silnou vyjednávací pozici, ona totiž dohodu nepotřebovala. Oproti tomu lídři západních zemí ale i dalších pevně věřili v pozitivní výsledek. Tím, kdo potřeboval co nejsilnější dohodu, byl právě Obama.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Charlottesville řádili bílí extremisté. Trump je pod palbou kritiky (12....
Znepokojuje nás Trumpův duševní stav, uvádí členové Kongresu

Stále více mě i mé kolegy znepokojuje duševní tav prezidenta Donalda Trumpa, svěřil se v neděli Adam Schiff, člen výboru pro zpravodajské služby americké...  celý článek

Desítky vozidel se za sebou nahromadilo po záplavách na Krymu
VIDEO: Auta se po záplavách na Krymu naskládala za sebou jako domino

Páteční prudké deště způsobily na poloostrově Krym záplavy. Jedním z následků velké vody a bahna bylo i odvlečení asi padesátky aut, která se následně za sebou...  celý článek

Soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení....
Brazilský magnát si ochočil celý kontinent, uplácel prezidenty i guerillu

Před více než rokem soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení. Vyšetřování největšího korupčního skandálu Jižní Ameriky však stále...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.