"V posledních letech patří naše země mezi státy s největším nárůstem otrav alkoholem u dětí," připomíná Šťastný.
Dosud kontroloři o výši pokuty rozhodovali sami. A nejvyšší – padesát tisíc pro soukromníka a půl milionu pro podnik – udělovali jen výjimečně těm, kteří nezletilým dopřávali alkohol opakovaně. "Předpokládám, že zákon projde," dodává Šťastný.
Ministryně pro lidská práva Džamila Stehlíková chce k připravované novele přidat ještě další návrhy, které by chránily děti před alkoholem. "Dobré by bylo omezit reklamu na alkoholické nápoje. Ve světě taková omezení mají," říká Džamila Stehlíková.
Heslo ze známé reklamy na fernet "I muži mají své dny" se z obrazovky už dávno dostalo do běžné řeči. Také proto, že reklama na alkoholický nápoj běží v televizi bez omezení. "Je jednou z nejoblíbenějších reklam mého čtrnáctiletého syna. On rozumí tomu, že alkohol není dobrá věc, ale malé děti to povědomí nemají a natahují se v obchodě po věcech, které znají z televize," říká ministryně pro lidská práva Džamila Stehlíková.
Ministryni se nelíbí právě fakt, že se v Česku mohou reklamy na alkohol vysílat prakticky kdykoli, tedy i v době, kdy u televize sedí děti. Je to paradox, protože reklama na cigarety je v televizi zakázaná úplně.
Její výbor pro práva dítěte teprve změny připravuje. Statistika, ze které ministryně vychází, přitom ukazuje, že začínají pít už jedenáctileté děti: 6,4 procenta jedenáctiletých pije pivo alespoň jednou týdně.
"Chceme se tedy zabývat tím, jestli by nebylo dobré nějak vymezit čas, kdy jsou tyto reklamy vysílány," dodává ministryně Džamila Stehlíková. V některých zemích, například ve Švédsku či Švýcarsku, je reklama na alkohol zakázána úplně. A například v Polsku se spoty vybízející k nákupu lihovin nesmějí na obrazovkách objevit od šesti hodin ráno do osmi hodin večer.
Nedávno zveřejněná mezinárodní studie ukázala, že reklama na alkoholické nápoje má na děti výrazný vliv. "Školáci, kteří jsou vystaveni současným reklamním a marketingovým kampaním na alkoholické nápoje, pijí alkohol o padesát procent častěji než jejich vrstevníci, kteří se s reklamou nesetkávají," konstatuje Tomáš Zábranský z Centra adiktologie.
Děti vnímají tento typ reklamy odmalička. "Už děti ve čtvrtých třídách alkoholové reklamy dobře znají a dokážou na požádání citovat slogany i jména značek. Studie ukázala, že když se tyto děti dostanou do šesté třídy, podporují je reklamy v pití," řekla autorka studie Rebecca L. Collins.
Novela zákona, kterou poslanci budou projednávat v září, počítá se zákazem prodeje hraček a potravin ve tvaru cigaret či lahví od alkoholu, které mají na děti podobný účinek jako reklama.
Slovensko je přísnější
Ministryně Stehlíková zvažuje různé varianty, jak do zákona dostat i další omezení týkající se alkoholu. Zatím padají různé návrhy, u mnohých však ministryně už předem tuší, že nemají šanci na schválení. Jedním z nich je například zavedení varovných nápisů o škodlivosti alkoholu na lahve, podobně jako je to na krabičkách cigaret.
"Nemyslím, že v českém prostředí může něco takového projít," říká. Výbor, který připraví návrhy, jak chránit děti před alkoholem, se sejde v nejbližších dnech. Razantních a možná až zbytečně tvrdých opatření, jako mají například na Slovensku, se však u nás nedočkáme. Slovenské děti do patnácti let nesmějí bez doprovodu svých rodičů navštěvovat zařízení, kde se prodává alkohol.
"Restriktivní legislativa na Slovensku moc výsledků nepřinesla," vysvětluje ministryně, proč takový návrh odmítá.
Měnit by se však podle ministryně Stehlíkové neměly jen zákony. Vysoké procento opíjejících se dětí je zaviněné celkově tolerantním postojem Čechů k alkoholu. Alkohol dostávají děti často od rodičů – spousta z nich dává i malým dětem "líznout" si třeba sladkého likéru, aniž si uvědomují, že je to pro budoucí vztah dětí k lihovinám nebezpečné.
"Když rodiče najdou u dítěte marihuanu, je to tragédie. Když patnáctiletý potomek přijde opilý, často se jen zasmějí a neřeší to," porovnává Stehlíková.
Průzkumy ukazují, že zatímco počet malých kuřáků či mladistvých uživatelů tvrdých drog klesá, u alkoholu to neplatí.
K alkoholu se děti dostanou
Podle průzkumu Centra adiktologie víc než devadesát procent žáků sedmých tříd už alkohol ochutnalo. A víc než pětina dotázaných se přiznala, že v uplynulém měsíci byli opilí. S alkoholem české děti začínají průměrně v jedenácti letech.
"Cílem je nastavit atmosféru ve společnosti tak, aby alkohol nebyl pro děti běžně dostupnou záležitostí. Teď se k němu dostanou naprosto bez problémů," říká Stehlíková.
O škodlivosti a dopadech alkoholu by se děti měly učit mnohem víc ve školách. Alkohol je pro děti nebezpečný z několika důvodů. Vede k předčasnému začátku pohlavního života: spousta mladistvých začíná se sexem v opilosti. Ale hlavně lihoviny škodí dětskému vyvíjejícímu se mozku. Alkohol může dítěti narušit centrální nervový systém. "Dětský mozek má větší tendenci k poškození," řekl Marian Koranda z dětské detoxifikační jednotky v Praze.