Dokázali se spolu bez problémů domluvit, ale když pak došlo ke krizové situaci, nebyli schopni si porozumět. Ve středu o tom informoval list International Herald Tribune.
Boeing 737, který narazil do hory nedaleko Atén, zkontrolovali mechanici den před tragickou událostí.
Kvůli jejich chybě však letadlo nemohlo udržovat normální tlak v kabině, uvedli nejmenovaní vyšetřovatelé. Ani při další kontrole si problému s kontrolkou nikdo nevšiml.
Ve výšce 3000 metrů se kabinou pilota rozezněl alarm varující posádku, že přístroje nevyrovnávají tlak v kabině. Poplach měl ovšem stejný zvuk jako výstraha, že letadlo není připraveno ke startu. Tento alarm se však rozezní, jen pokud je boeing stále na zemi.
Nad hlavami cestujících se mezitím spustily kyslíkové masky a ztlumilo se světlo v kabině. Za chvíli se rozezněl další alarm. Zmatený kapitán se zřejmě nedokázal na technických údajích domluvit s druhým pilotem.
Oba mluvili anglicky, ale údajně si nerozuměli. Mohla za to špatná výslovnost i složité technické termíny.
Kapitán proto opustil své sedadlo, aby alarm umlčel. V té době už byl v kokpitu nedostatek kyslíku, muž ztratil vědomí a sesunul se k zemi. Po něm upadl do bezvědomí jeho kolega.
To by souhlasilo s výpovědí pilotů řeckých stíhaček, kteří k letounu vzlétli. Uvedli, že hlavní pilot nebyl na svém místě a jeho kolega se snažil letoun ovládat.
"Tohle je jen spekulace a dokud nebudou zveřejněny oficiální výsledky, zůstane to pouze spekulací," citovala agentura Reuters jednoho z vyšetřovatelů.
Vyšetřování pádu letadla provází mnoho nesrovnalostí a příbuzní obětí mají strach, že v letecká společnost Helios Airways se snaží něco skrývat. V minulých dnech protestovali před budovou parlamentu a požadovali nezávislé vyšetřování.
"Už žádné další nekonečné diskuse. Chceme pořádné vyšetřování," bylo možné číst na jednom z transparentů.