Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za obří plakáty lidovců nedostala firma zaplaceno. Faktura je na mrazírny

  5:11aktualizováno  5:11
Agentura, která pronajala reklamní plochy na plakáty KDU-ČSL, se nedočkala dohodnutých peněz. Strana sice zaplatila, ale přes prostředníka z firmy Mrazírny Bohemia, která ale žádné mrazírny neprovozuje. Více než milionová částka zřejmě skončila u něj.
Předseda KDU - ČSL Cyril Svoboda ve volebním štábu při volbách do Evropského parlamentu 2009

Předseda KDU - ČSL Cyril Svoboda ve volebním štábu při volbách do Evropského parlamentu 2009 - KDU-ČSL tvrdí, že se s ČSSD nedohodla na spolupráci. | foto: Michal Šula, MF DNES

"Dobrý den je, když si čteme pohádky." Tohle heslo, které viselo na předvolebních megabillboardech KDU-ČSL po celé zemi, asi nikdy nezapomene firma Super poster. Jen jako špatnou pohádku si totiž teď může Super poster pročítat obchodní smlouvu, kterou na pronájem ploch pro desítku obřích billboardů propagujících lidovce uzavřel loni v srpnu.

Za nájem stěn domů a vyvěšení plakátů se svéráznými hesly, že dobrý den je, když se čtou pohádky, vnoučatům chutná či když bývalý šéf strany Cyril Svoboda může prospět správné věci, měl Super poster dostat téměř 1,3 milionu korun. Billboardy visely v Praze, Olomouci, Ostravě či Brně celé září, tedy před zrušenými říjnovými volbami. Pronajímatel ploch však dodnes nedostal ani korunu.

Celou věc pro podezření z podvodu už začala vyšetřovat policie a s žalobou o zaplacení více než milionové sumy se Super poster obrátil i k Městskému soudu v Praze.

Pozoruhodný je i příběh, jak se Super poster ke smlouvě o pronájmu ploch pro lidoveckou kampaň vůbec dostal. A možná je to i názorná ukázka, jak netransparentní je pozadí předvolebních reklamních kampaní.

Z mrazíren na koupaliště

Nájemcem ploch na plakáty totiž nebyla ani KDU-ČSL, ani reklamní agentura Semma, kterou si strana na kampaň najala, ale pražská firma Mrazírny Bohemia.
"Bylo nám řečeno, že jestli máme o zakázku zájem, musíme smlouvu podepsat s mrazírnami," uvedl majoritní vlastník Super posteru Josef Soušek.

A aby toho nebylo málo, se smlouvou s mrazírnami nepřišel nikdo z mrazíren, ale podnikatel Dalibor Dvouletý. Ten v té době pracoval jako zprostředkovatel reklamy a spolupracoval i s "lidoveckou" agenturou Semma.

Výdělek? Tisíc korun

Pro dokreslení situace ještě zbývá dodat, že Mrazírny Bohemia pochopitelně již dávno žádné mrazírny neprovozují. Věnují se nespecifikované obchodní činnosti, která jim za rok 2008 vynesla tisíc korun hrubého.

Agentura Semma však odmítá, že by jí lidovci za něco nezaplatili nebo že by ona sama nezaplatila dodavatelům. "Pokud některý zprostředkovatel nezaplatí konečnému majiteli reklamních ploch, je to otázka na něj, nikoli na agenturu, která řádně dostála všem svým závazkům," odmítá jakoukoliv odpovědnost za neproplacenou fakturu Super posteru mluvčí Semmy Soňa Daubner.

Na otázku, zda agentuře přijde normální, aby v roli nájemce reklamních ploch v předvolební kampani vystupovaly mrazírny, Daubner neodpověděla.

"Na fakturu od mrazíren si vzpomínám"

Ruce pryč od celé věci dává i KDU-ČSL. "Všechny faktury, které jsme dostali od Semmy a jejích dodavatelů, jsme zaplatili. A na fakturu od nějakých mrazíren si dokonce vzpomínám, vím, že tam byla," říká bývalý generální tajemník lidovců Jiří Stodůlka, který měl tehdy celkem 30 milionů korun na předvolební kampaň na starosti.

Jinými slovy naznačuje, že lidovci za plakáty zaplatili "své" Semmě, od ní směřovaly k podnikateli Daliboru Dvouletému, který jednal za mrazírny, ale od Dvouletého se už nedostaly k Super posteru, který poskytl reklamní plochy pro lidovecké plakáty.

Trochu bizarní je i sama firma Mrazírny Bohemia, která již dávno žádné mrazírny neprovozuje. Smlouvu se Super posterem za ni podepsal spolumajitel a jednatel firmy Pavel Krsička. Proč si reklamní plochy pro lidovecké plakáty pronajímal, nedokáže vysvětlit.

"Nevím, asi to bylo z hlediska reklamy. Nedokážu říct," říká nejasně Krsička, který se již delší dobu živí provozováním občerstvení na koupališti poblíž Kroměříže. Celou věc měl podle něj na starosti právě Dvouletý, který je prý externí pracovník firmy. Co všechno teď vlastně mrazírny dělají, není jasné. Krsička pouze řekl, že jde o "různou obchodní činnost".

Získat vyjádření Dvouletého se MF DNES nepodařilo, číslo jeho posledního známého telefonu nefunguje. Vše však nasvědčuje tomu, že právě Dvouletý je klíčová osoba, která ví, kde peníze mohly skončit. A že Semma a zprostředkovaně i lidovci se zapletli s podivným podnikatelem.

O špatných zkušenostech s Dvouletým hovoří i filmový producent Pavel Melounek. Dvouletý byl jedním ze čtyř producentů filmu Snowboarďáci a jeho firma DD Investment se podílela na jeho výrobě. "Dluží nám dodnes asi dva miliony korun," říká Melounek.

Známou firmou je Dvouletý i pro dodavatele sanitární techniky Toi Toi, která se s ním soudila o peníze. "Tento člověk nás připravil asi o 700 tisíc korun. Předložil smlouvu o partnerství na projektu, za několik dní odstoupil, ale koruny nevrátil," říká šéf Toi Toi Karel Svoboda.

Dvouletý není neznámé jméno ani pro policii. Od roku 2007 je Dvouletý v evidenci hledaných osob s tím, že vystupuje i pod jmény Hlavanda a Czermak.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vrchní část věže je třeba opravit, protože do jejího krovu kvůli poryvům větru...
Plán počítá s dostavbou Staroměstské radnice, křídlo jí chybí od války

Grandiózní i umírněné návrhy se během více než století objevily v souvislosti s novou podobou východního křídla Staroměstské radnice. Místo toho jsou přes 70...  celý článek

Jiří Hynek, šéf Asociace obranného průmyslu, který má být podle Realistů...
V šesté Otázce vyhrál Hynek, zrušil by možnost udělit milost během stíhání

V šestém kole Otázky pro prezidenta zvítězil její nejnovější účastník Jiří Hynek. Podle šéfa Asociace zbrojního průmyslu není třeba pravomoci prezidenta...  celý článek

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Baráčky jak lepidlem k sobě přilepené. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.