Ten používají lokomotivy při brzdění v mokru. Písek pomáhal v prudkém dešti zabrzdit i osobní vlak v Moravanech. Kaše z písku pak neumožnila dotek kol soupravy s kolejnicemi, počítačový systém vyhodnotil kolej jako prázdnou a pustil na ni lokomotivu v protisměru.
"Jsem přesvědčen, že písek na kolejích je jediným důvodem srážky. Silně pršelo a strojvůdce osobního vlaku si jeho pomocí přibrzďoval. Písek poté soupravu odizoloval a zařízení vyhodnotilo, že kolej je prázdná," řekl Karel Baborák, který se specializuje na řešení železničních nehod.
Drážní inspekce už v pondělí odpoledne potvrdila, že lokomotiva měla skutečně na semaforu zelenou. Že by za tím mohlo být přehnané pískování, připustil i mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. "Je to jedna z variant vyšetřování," uvedl.
Písek nechal "zmizet" lokomotivu už v osmdesátých letech
Baborák v osmdesátých letech pracoval i na ministerstvu dopravy a podle něj se už podobný případ jednou na dráze vyšetřoval. "V roce 1981 nebo 1982 se stalo, že se kvůli písku na kolejích pro systém jakoby ztratila lokomotiva. Ale že by se ztratila celá souprava, to dráhy ještě neřešily. Zřejmě byla tahle lokomotiva rozbitá a pustila písku více, než měla," uvedl Baborák.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského se však cestující nemusí bát, že by se podobná událost stala znovu. "Na místě jsou odborníci a prověřují všechny možné příčiny nehody. Okamžitě po konkrétních zjištěních přijímáme taková opatření, aby se nic podobného neopakovalo," řekl Šťáhlavský.
"Pro České dráhy je samozřejmě velký oříšek přiznat, že se něco podobného může někdy zopakovat," dodal Baborák.
Šťáhlavský připouští, že by písek mohl odizolovat vlak od kolejí. Avšak jen v případě velké shody náhod. "Přece jen lokomotiva váží 88 tun a společně s třemi vagony byla na kolejích na několika nápravách. Rozhodně není obvyklé, aby lokomotiva masivně vypouštěla písek při brzdění. Je na to přesné dávkování," řekl Šťáhlavský.
Vyšetřování železniční nehody bude pokračovat ještě několik dní. Zatím kolem ní stále existuje několik pochybností. Není třeba jasné, proč strojvůdce před nárazem neutekl do strojovny, kde by nehodu pravděpodobně přežil.
"Když viděl strojvůdce na semaforu zelenou, tak počítal s tím, že má před sebou minimálně dva kilometry volné trati. Když se před ním objevila překážka, musel to pro něj být ohromný šok, který mu mohl zabránit v reakci," dodal Baborák.
Shoda není ani na tom, jestli lokomotiva brzdila, nebo ne. Očití svědci však tvrdí, že lokomotiva před nárazem nezpomalovala.