Brzdná síla byla nedostatečná, oznámil hlavní vyšetřovatel Donald Ross z kanadského inspektorátu bezpečnosti v dopravě (TSB). Večer provinční policie oznámila, že podle "konečné" bilance obětí si tragédie vyžádala 42 mrtvých, přičemž těla dalších pěti pohřešovaných osob nebyla dosud nalezena.
Vyšetřovatelé mají rovněž v úmyslu požádat federální vládu, aby napříště legislativou zajistila, že vlaky převážející nebezpečný náklad nebudou moci zůstat na trati bez dozoru.
Nákladnímu vlaku s více než sedmi desítkami cisteren s ropou se v sobotu 6. července v 1:14 hodin místního času uvolnily brzdy, když stál odstavený bez strojvedoucího na kopci nad městečkem Lac-Mégantic. V jeho centru vlak poté i vykolejil.
Požár způsobený výbuchem několika cisteren zničil desítky budov. Hasičům trvalo téměř dva dny, než uhasili oheň. Úřad pro bezpečnost dopravy označil havárii za "nejhorší železniční neštěstí v dějinách Kanady".
Podle činitele quebecké policie Michela Forgeta vyšetřovatelé nebyli s to nalézt pět pohřešovaných osob. Udaný počet 42 mrtvých je tak potvrzený a zmiňovaný počet 47 obětí je stále jen odhadem.