Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Španělské tratě jsou na špici, říká odborník k nehodě rychlovlaku

  16:51aktualizováno  16:51
Španělsko truchlí za desítky lidí, kteří zahynuli při vykolejení vlaku u Santiaga de Compostela. Co tragédii mohlo způsobit? Zdeněk Chrdle, generální ředitel firmy AŽD Praha, která se zabývá zabezpečovací železniční technikou, říká, že zatím to spíše vypadá na chybu v lidském faktoru.

Na místě nehody rychlovlaku pomáhala i řada místních obyvatel (24. července 2013) | foto: Reuters

V jakém stavu jsou obecně španělské železnice v porovnání se zbytkem Evropy?
Podle mých informací jsou v Evropě na špici. Mají řadu vysokorychlostních tratí, do nichž Španělé hodně investovali.

Tragédie v Galicii

Jak je tedy možné, že se tam stala taková nehoda? Dá se už předjímat, co ji způsobilo?
Nehoda se vždy za nějakých podmínek může stát. Tady to vypadá, že chyba byla v lidském faktoru, nebo že došlo k technické závadě. Myslíme si, že vlak už byl na úseku trati, který není vybaven takzvaným systémem ETCS, který musí být na všech vysokorychlostních tratích.

Tedy že sjel z vysokorychlostní tratě a jel už po konvenční trati do nádraží ve městě. I ta povolená rychlost 80 km v hodině je už konvenční. I když tam byla spíše kvůli tomu poměrně ostrému oblouku.

Můžete vysvětlit, jak funguje systém ETCS?
Je to jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém. Je na kolejišti a také na vlacích. A ty jednotlivé části spolu komunikují a de facto zajišťují plnou automatizaci vedení vlaku bez účasti strojvůdce. To znamená, že vlak jede plně automaticky, sám si dobrzdí atd. Takže, když strojvedoucí udělá chybu, tak systém plně přebírá vedení vlaku.

Ovšem ve chvíli, kdy vlak sjíždí na tratě, které ETCS nejsou vybaveny, tak už musí strojvedoucí fungovat. A tady byl zřejmě jen španělský národní zabezpečovací systém, což už jsou jednodušší systémy, které vyžadují součinnost strojvedoucího.

Fotogalerie

Možná právě tady došlo k chybě. Strojvedoucí už mohl jet po konvenční trati, ale nepřibrzdil a nedodržel rychlost. Nevíme proč. Jestli byl indisponován, nebo to byla technická závada. Ale vše nasvědčuje tomu, že jel rychlostí skoro 200 km tam, kde bylo povoleno 80 km.

Jak jsou zabezpečeny naše tratě? Hrozí něco takového u nás?
Třeba Pendolino jezdí 160 km/hod. a je vybaveno národním systémem, který vyžaduje součinnost lidského činitele. Takže pokud by zkolaboval člověk, třeba i při poruše systému, tak by k nehodě dojít mohlo. Jsem ale přesvědčen, že naše koridory jsou standardně zabezpečeny jako třeba koridory v Německu.

Máme národní systém a systém, kterému říkáme "české ETCS". Jde o automatické vedení vlaku (AVV). Regionální tratě nemívají žádný systém, tam se jezdí na základě lidského faktoru. Potom je ovšem zase omezena rychlost. A ETCS se u nás buduje. První začne fungovat na trase Kolín – Břeclav, a to za rok a půl.

Tragická nehoda vlaku ve Španělsku. Zachytila ji kamera:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.