Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za kolik nakupovali prostředníci? Nevím, říká exministr Martin Barták

  10:10aktualizováno  14:25
Řadu sporných nákupů ministerstvo obrany "dotáhlo" za působení Martina Bartáka, ať v roli náměstka, nebo později, když se stal ministrem ve Fischerově vládě. Exministr obrany Martin Barták v e-mailovém rozhovoru odpověděl MF DNES na otázky kolem sporných nákupů. ČSSD nyní volá po Bartákově odvolání z místa náměstka ministra financí.

„Vyjádření pana Kopřivy jsou naprosto absurdní a nepravdivá. Pochybuji, že je mohl vyslovit jinak než v pomatení smyslů,“ říká exministr obrany Martin Barták. | foto: René FlugerČTK

1. Je pravda, že cena 15 vozidel Dingo byla 499 milionů Kč?
Ano, celková cena za vozidla s příslušenstvím je zhruba 499 milionů korun. Zahrnuje však DPH, školení, dokumentaci, zkoušky, dvouletou záruku a přípravu pro zabudování komunikačních prostředků (RDS, navigace, Intercom).

2. Zprostředkovávala tento obchod firma MPI Group?
Ano, a to na základě jejího výhradního zastoupení uděleného výrobcem - německou společností Krauss-Maffei Wegmann.

3. Máte povědomí o ceně, za kterou tato firma kupovala vozidla Dingo od výrobce?
Ne.

ČSSD k bartákovi

"Vyzývám pana ministra financí Miroslava Kalouska, aby také on konal. Podle dnes zveřejněného vyjádření náměstka Kopřivy měl být totiž v celé kauze aktivní také bývalý ministr obrany Martin Barták, nyní náměstek ministra financí Miroslava Kalouska. Když už Miroslav Kalousek nechce odvolat svého náměstka Bartáka, měl by ho alespoň do doby prošetření celé kauzy postavit "mimo službu".

Jan Mládek, stínový ministr financí za ČSSD

4. Kdo konkrétně nesl na ministerstvu obrany odpovědnost za tuto zakázku? Přesněji: kdo je osobou, která zakázku a cenu schválí, než je předložena vládě? Kdo je na smlouvě podepsán?
Odpovědnost za realizaci zakázky nesl úsek NMO-V, konkrétně sekce vyzbrojování ministerstva obrany. Vzhledem k rozsahu zakázky byla tato projednána v kolegiu ministerstva obrany. To se skládá z cca 25 hlavních funkcionářů resortu včetně všech náměstků, náčelníka generálního štábu, ředitele Vojenského zpravodajství, ředitelky odboru interního auditu, ředitele Inspekce ministra obrany, náčelníka Vojenské policie a ředitelů rozhodujících sekcí resortu.

Na základě schválení kolegia rozhodla o zakázce takového rozsahu ministryně obrany. Smlouvu následně podepsal ředitel sekce vyzbrojování. Celková cena za zakázku je také schválena ministerstvem financí.

5. Je pravda, že cena 15 vozidel Iveco byla 499 milionů Kč?
Ano. Zahrnuje však DPH, školení, dvouletou záruku, logistické zabezpečení - náhradní díly, dílenské a diagnostické prostředky, trenažéry, dokumentaci.

6. Zprostředkovávala tento obchod firma Praga-Export?
Ano, na základě jejího výhradního zastoupení uděleného výrobcem -italskou společností IVECO, S.p. A.

7. Máte povědomí o ceně, za kterou tato firma kupovala vozidla Iveco od výrobce?
Ne.

8. Kdo konkrétně nesl odpovědnost za tuto zakázku? Přesněji: kdo je osobou, která zakázku a cenu schválí, než je tato předložena vládě? Kdo je na smlouvě podepsán?
(Zde Barták odpovídá přesně stejnými slovy jako v otázce č. 4.)

9. Je pravda, že při následném nákupu 90 vozidel Iveco byla jednotková cena vyšší než při nákupu zmiňovaných patnácti vozidel? Případně proč?
Cena za nákup lehkých obrněných vozů Iveco ve třech modifikacích (bojová, velitelská a podpory) byla plně srovnatelná s předchozími dodávkami. Cena zahrnuje školení, doplňkovou dokumentaci, dvouletou záruku, logistické zabezpečení (munice, náhradní díly, dílenské prostředky).

10. Je pravda, že jednotková cena vozidel se zbraňovou stanicí Kongsberg z tohoto obchodu odpovídala cca 1,2milionu eur (nebo 32 milionů korun)?
Průměrná cena za jedno vozidlo se pohybuje okolo 29,17 milionu korun bez DPH.

11. Jak si vysvětlujete, že vozidla Iveco jsou pro českou armádu výrazně dražší než pro jiné země?
Nemám žádné poznatky, že by se dodávka pro Armádu České republiky výrazně lišila od dodávek pro jiné země. Při případném porovnávání cen vozidel je však nutné porovnávat vozidla stejných modifikací a vybavení a vždy vycházet z relevantních informačních zdrojů.

12. Potřebujeme vůbec o tolik lépe vybavené vozy než jiné země NATO?
Ve všeobecné rovině jsou dodávky a vybavení adekvátní jiným zemím NATO. Tuto otázku je však třeba položit náčelníkovi generálního štábu, který definuje požadavky na modifikace a vybavení.

13. Kdo nesl na ministerstvu odpovědnost za tuto zakázku?
(Barták odpovídá stejně jako u otázky č. 4, a navíc dodává: Tento projekt také projednala vláda dne 14. 12. 2009.)

14. Znáte osobně některé představitele firmy MPI Group? Znáte pana Michala Smrže? Udržujete osobní styky? Byli jste spolu někdy na dovolené?
Ano, některé znám od vidění. Pana Smrže znám. Osobní styky neudržujeme. Na dovolené jsme se potkali.

15. Znáte osobně některé představitele firmy Praga-Export? Znáte pana Petra Ptáčka? Udržujete osobní styky? Byli jste spolu někdy na dovolené?
Ano, některé znám od vidění. Pana Ptáčka znám pouze ze společenských akcí. Osobní styky neudržujeme. Nikdy jsme spolu na dovolené nebyli.

16. Bývalý náměstek Kopřiva pronesl v rozhovoru s představitelem firmy Patria: "Dinga, to byla typická bartákovina, ten Smrž na tom udělal majlant." Také řekl, že společný nákup vozů Iveco se Slovenskem byla pouze finta. Víte o tom něco?
Obě tato vyjádření jsou naprosto absurdní a nepravdivá. Pochybuji, že je mohl vyslovit jinak než v pomatení smyslů.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Bouře na Českokrumlovsku lámala stromy
V noci se přes jih Čech přehnaly bouřky, bez proudu byly tisícovky lidí

Během noci postupovaly od jihu na severovýchod Česka silné bouřky. Několik stovek domácností v jižních Čechách zůstává bez elektřiny. Dodávku energie se do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.