Pohled na poškozený úsek dálnice D5.

Pohled na poškozený úsek dálnice D5. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Za hrbolaté dálnice může kromě vedra také špatný beton, bude víc kontrol

  • 62
České silnice nedevastují jen tropická vedra. Odborníci tvrdí, že za poškozením vozovek může být také nekvalitní beton použitý při stavbě. Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo, že zdvojnásobí kontroly dálničních úseků, dokud parné dny neskončí.

Po pondělním vyboulení asfaltu na dálnici na Tachovsku se ve středu vytvořil další asfaltový hrb jen o pár kilometrů dál a také v Praze. Jen náhodou si řidiči svá auta nezničili.

Jaké to je, pořádně se s autem zhoupnout na zvlněné dálnici, si vyzkoušel i redaktor MF DNES. Vedro zprohýbalo asfalt na 116. kilometru D5 směrem na Rozvadov. Sice tu není takový hrb jako o kousek dál u Benešovic, přesto na chvíli nemáte auto pod kontrolou a hrozí, že se dostanete do smyku. Rychlost je tu teď snížena na 60 km za hodinu.

Podobných nebezpečných hrbů na českých dálnicích přibývá a odborníci se domnívají, že kromě vedra za to může i špatně zvolený materiál nebo chyba dělníků, kteří v minulosti vozovky spravovali. Není vyloučeno, že se kvůli extrémním teplotám do budoucna budou muset změnit stavební technologie.

Část dálnice D5 možná čeká rekonstrukce

Oprava na D5 bude mnohem složitější a možná bude nutné řadu úseků předělat. Tam se totiž nevyboulil jen asfalt, ale daly se do pohybu celé betonové desky tvořící povrch dálnice. V místě, kde se vozovka z betonové mění na asfaltovou, je 35 centimetrů vysoký schod. (více čtěte zde)

Poškozený úsek dálnice D5.

"Jednoznačnou příčinou poruchy jsou extrémní teploty a také rozpínání kameniva, které bylo použité při výrobě betonu. Je otázkou, jestli kamenivo bylo vhodné. To se ještě bude prověřovat," vysvětlila závěry expertů mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

Dálnici zatím čeká provizorní oprava, ale je možné, že kvůli 14 let staré chybě a špatnému betonu budou muset silničáři vozovku rozkopat až na 76 místech mezi Plzní a Rozvadovem, kde mohl být beton stejného složení. Na tolika místech se tu střídá beton s asfaltovým povrchem. Pro 60 km úsek by to byl velký problém, dosud totiž podle motoristů patřil k nejlepším v celé republice, je srovnáván s evropským standardem.

Podle Františka Lehovce z dopravní fakulty ČVUT mohla hrát roli i chyba dělníků, kteří tu při nedávné opravě dálnice asfaltovým nástřikem navazující betonové desky překryli. V těch pak kvůli rozpálenému asfaltu docházelo k silnému pnutí. "Další napětí v nich způsobují kola jedoucích kamionů," vysvětluje Lehovec.

V Praze jen provizorní řešení

Jen provizorní oprava se plánuje také na Pražském okruhu u Slivence. "Tam se jen zvedl asfalt. Do pátku ho odfrézujeme," uvedla Vápeníková. Takové řešení vydrží ale maximálně rok, pak bude muset přijít rozsáhlejší úprava.

Vůz přejíždí poškozený úsek dálnice D5.

Ředitelství silnic a dálnic už kvůli problémům zintenzivnilo kontroly. "Na dálnicích a rychlostních komunikacích máme dvojnásobek pracovníků. Doporučujeme řidičům, aby byli obezřetní především při nájezdu na mosty a velmi bychom uvítali, kdyby se nám sami ozvali v případě, že narazí při jízdě na nějakou nerovnost," požádala Vápeníková.

Problémy mají i tramvaje

Komplikace se nevyhýbají ani městské hromadné dopravě. Na tramvajových tratích v Praze se za poslední dny objevilo pětadvacet závad spojených s počasím. Vlivem teplot se prodlužují koleje, což je poznat především v obloucích. Také zde probíhají pravidelné kontroly.

"Připravené jsou cisterny s vodou, které mohou v případě potřeby kolejnice chladit. Pokud se příliš zahřejí, zvednou se i s panely," řekla mluvčí Dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video