Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za smrt 304 lidí na trajektu Sewol může i pobřežní stráž, rozhodl soud

  14:06aktualizováno  14:06
Na čtyři roky poslal ve středu za mříže jihokorejský soud důstojníka pobřežní stráže, jenž loni v dubnu velel první záchranné lodi vyslané k potápějícímu se trajektu Sewol. Pomalá a neprofesionální záchranná akce podle soudu přispěla ke smrti 304 lidí, většinou středoškoláků.

Záchranáři u potopeného trajektu Sewol (17. dubna 2014) | foto: AP

Podle soudu v jihokorejském Kwangju kapitán plavidla pobřežní stráže Kim Kjong-il mohl zachránit více než padesátku lidí, kdyby amplionem nařídil evakuaci potápějícího se trajektu. To se ale nestalo a řada cestujících, většinou studentů na školním výletě, zemřela v kajutách. Kjong-il vyzval své podřízené, aby zachránili pouze ty, kteří se v okamžiku příjezdu lodi již nacházeli na palubě.

Kapitán záchranného týmu navíc podle soudu lhal, když od počátku tvrdil, že evakuaci nařídil. Snažil se dokonce přimět své podřízené, aby zfalšovali záznamy dokládající jeho selhání.

Soud ho za to poslal za mříže na čtyři roky, informovala o verdiktu agentura Jonhap. Zatím není jasné, jestli se důstojník rozhodne odvolat.

Poslední okamžiky na potápějícím se trajektu zachytily mobilní telefony:

Soud s posádkou Sewolu začal nanovo, odvolaly se obě strany

Za smrt 304 lidí si již loni v listopadu vyslechlo vysoké tresty 15 členů posádky trajektu, včetně kapitána, který dostal 36 let vězení. Deset let by měl v cele strávit i ředitel firmy, která trajekt provozovala. Majitele Sewolu, miliardáře Ju Pjon-una, našla policie loni v létě mrtvého po několikatýdenním hledání (více o tom zde). 

Fotogalerie

Vůči verdiktu nad posádkou se ale odvolala jak obhajoba, tak žalobce, a toto úterý proto začal proces nanovo. Obhájci zastupující kapitána trajektu a 14 jeho podřízených budou usilovat o to, aby soud přehodnotil usvědčení jejich klientů z podílu na smrti pasažérů, případně budou žádat nižší tresty.

Obžaloba chce zase soud přesvědčit o tom, že nešlo o usmrcení z nedbalosti, ale o úkladnou vraždu. Posádka podle ní odmítla dostát své povinnosti cestující zachránit, přestože věděla, že tito lidé zemřou, informoval list South China Morning Post.

Zatímco na záchranu tehdy čekalo asi 470 osob, kapitán trajektu a jeden člen posádky opustili loď mezi prvními. Dokazuje to video, které krátce po havárii zveřejnila pobřežní stráž (na video se můžete podívat zde).

Samotná jihokorejská pobřežní stráž byla nedlouho po nehodě kvůli svému selhání rozpuštěna a nahrazena novou bezpečnostní agenturou.

MAPA: Trasa jihokorejského trajektu Sewol, který se potopil cestou z Inčchonu na ostrov Čedžu.

MAPA: Trasa jihokorejského trajektu Sewol, který se potopil cestou z Inčchonu na ostrov Čedžu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.