Úpravy se nakonec dotknou jen několika tras příměstských autobusů. (Ilustrační foto)

Úpravy se nakonec dotknou jen několika tras příměstských autobusů. (Ilustrační foto) | foto: Martin Mráz

Z revoluce v pražské MHD nezbylo skoro nic

  • 7
Velké úpravy, které měly od března radikálně změnit pražskou MHD, se v praxi nekonají. Od března přitom měly ovlivnit osmdesát linek, škrtat se mělo i v provozu metra. Nakonec zasáhla změna jen pár příměstských autobusů a jen jednu městskou linku.

Jezdíte pravidelně hromadnou dopravou a myslíte si, že o ní víte všechno? Pak odpovězte na otázku, odkud a kam jezdí linka 151? Nevíte? Nic si z toho nedělejte. S jistotou si nedovolí na tuto otázku odpovědět zpravidla ani lidé, kteří autobusy s tímto číslem každý den využívají.

Změny v dopravě

od 7. března

Linky, které se ruší
153, 312, 323
Linky, které mění trasu
303, 304, 343, 384, 428, 469
Linky s novými jízdními řády 103, 232, 254, 312, 313, 314, 317, 318, 326, 328, 340, 345, 347, 351, 365, 367, 368, 370, 372, 373, 401, 405, 406, 413, 415, 419, 420, 426, 429, 446, 448, 449, 471, 491
Zdroj: Ropid

Linka 151 je totiž jedna z těch, na kterou si dopravní plánovači z organizace Ropid, jež sestavuje jízdní řády v Praze a okolí, jako by zasedli. Za necelé dva roky změnila trasu čtyřikrát a včera ji to mělo potkat znovu. To je nejvíc ze všech linek. Od května roku 2008 Ropid zasáhl do tras autobusů v pražské integrované dopravě stočtyřikrát.

Hlavní jsou metrobusy

Když se v 50. letech začaly autobusové linky v Praze číslovat, šli na to tehdejší plánovači chytře. Autobus, který vozil cestující k tramvaji, dostal číslo tramvaje plus sto. Takže například k zastávce linky 8 přijížděl autobus 108. Dvoustovkové linky pak byly druhořadé a jen doplňovaly kapacitu stovkových.

Jenže logika se z číslování linek postupně zcela vytratila.

Poslední dva roky pak změna následuje změnu a v dopravě se nikdo z cestujících už nevyzná. Panuje chaos. Proč?

Ropid se totiž zhlédl v německých městech, kde jezdí páteřní linky - metrobusy. Jde o linky, jež brázdí město z jednoho konce na druhý a ostatní čísla na ně jen navazují. A ty chce mít Ropid i v Praze.

Jenže zatímco v Německu mají metrobusy vlastní jízdní pruhy, přednost na křižovatkách a jsou rychlé a spolehlivé, v Praze často trčí v kolonách. Systém se hroutí, a navíc se zavádí postupně salámovou metodou. Proto se minimálně každý čtvrtrok promění trasy až desítek linek.

Do toho práci Ropidu ztěžují nutné úspory ve financování provozu hromadné dopravy.

Nyní ale zpátky ke zmiňované lince 151. Ta jezdí v současné době mezi Českomoravskou a Třeboradicemi. Jinak jela v květnu 2008, jinak v srpnu téhož roku, na novou trasu si museli cestující zvykat opět loni v listopadu. Pak došla lidem trpělivost. Ozvali se obyvatelé Letňan a Čakovic, že už mají škatulat ve své čtvrti dost.

"Změny proběhly bez projednání s městskou částí," zlobil se tajemník letňanského úřadu Vladislav Gerhard. Zasedalo vedení radnic a nakonec putovala na Ropid žádost, aby se vše vrátilo do původního stavu. To se sice úplně nestalo, ovšem linka 151 doznala další změnu.

Linku zruší jenom jednu

Nemělo to být na dlouho. Sto jedenapadesátka se dostala do materiálu, který měl způsobit revoluci v pražské dopravě. Ropid totiž naplánoval na 7. března změny pro osmdesát linek. Materiál ovšem počítal i se škrty v provozu metra, což mezi lidmi vyvolalo silný odpor. Primátor Pavel Bém pak celý materiál kvůli plánovanému zkracování provozu metra před novináři teatrálně roztrhal.

K ledu tak šly nejen změny v podzemní dráze, ale také v autobusech.

Nakonec včera zasáhla změna jen pár příměstských autobusů a jen jednu městskou linku - ta s číslem 153 byla zrušena.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video