Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Trať na letiště bude do roku 2024, slíbil Sobotka. Vyjde na 20 miliard

  12:28aktualizováno  12:40
Železniční napojení z centra Prahy na letiště Václava Havla a dál do Kladna by mohlo být podle premiéra Bohuslava Sobotky hotovo v roce 2023 či 2024 a vyjde to zhruba na 20 miliard. Premiér to řekl v pondělí po jednání s vedením Správy železniční dopravní cesty. Začít stavět by se mohlo v roce 2019.

„Co mě nejvíc překvapilo, že vůbec nic nebylo připraveno,“ řekl Sobotka po jednání, kterého se spolu s ním účastnila pražská primátorka Adriana Krnáčová a ministr dopravy Dan Ťok.

„Podařilo se zrychlit reálnou přípravu, už jsme někde jinde,“ prohlásil předseda vlády s tím, že jím vyhlášené termíny už nejsou pouhopouhé sliby, jakých již v minulých letech zaznělo spoustu. „Tohle nejsou sliby, to jsou reálné kroky,“ tvrdí Sobotka.

06.června 2016 v 12:20, příspěvek archivován: 06.června 2016 v 13:09

Dvoukolej. elektrifik. želez. spojení Prahy a letiště VH je vládní priorita. První úseky se mohou začít stavět 2019, dokončení celku 2023-24

Použity na stavbu mají být peníze z evropského operačního fondu Doprava. Ministr Ťok za hnutí ANO ale upozornil na jeden možný zádrhel. A to, zda bude Evropská unie souhlasit s tím, aby se evropské peníze použily na zvažovanou novou tunelovou variantu úseku mezi Veleslavínem a Dejvicemi, která má vést pod Střešovicemi (podrobnosti zde). Ta by totiž celou stavbu prodražila asi o 3 miliardy.

MAPA: Prohlédněte si nákres všech tří variant

„Hlavní město si velkorysé řešení zaslouží,“ řekl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý. „Je to varianta, kterou budu výrazně prosazovat,“ prohlásil ministr Ťok.

Když to EU nebude akceptovat s tím, že by se mělo stavět na povrchu a levněji, bude to podle Ťoka znamenat, že se stavba zablokuje, protože proti variantě bez podpovrchového tunelu je obrovský odpor místních občanů a samosprávy. Podle ministra dopravy by nesouhlas EU znamenal, že bychom pro variantu zahloubeným tunelem museli použít vlastní, české peníze, které by se na to někde musely najít.

„Jsem ráda, že pro stát propojení města a letiště má prioritu. Na konferencích jsem na to dotazována, kdy to bude. Není to jen pražská záležitost,“ zdůraznila Krnáčová.

Vysokorychlostní tratě budou po roce 2030

Řeč byla i o přípravě vysokorychlostní železnice. Premiér Sobotka řekl, že prioritou je trať Praha - Brno a trať Praha - Drážďany - Berlín.

První skutečně vysokorychlostní trať, jak ji zatím Češi znají třeba z Francie, kde jezdí vlaky TGV, či ve Španělsku rychlovlaky AVE, by podle předsedy vlády mohla v České republice být v roce 2030.

Do konce roku tak má Ťok vládě předložit materiál popisující přípravy železničních spojení pro rychlost nad 300 kilometrů v hodině.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.