"Budeme muset přehodnotit záchranný systém lanové dráhy, který je připraven pro případnou evakuaci cestujících ze dvou kabin. Se zánikem parkoviště totiž zmizí plocha, na níž mohli hasiči ukotvit výsuvné plošiny nebo žebříky a z nich případně cestujícím pomoci," uvedl náčelník lanové dráhy Macocha Oldřich Štos. Podle něj se také uvažovalo o tom, že právě na nevyužívaném parkovišti by mohl být i heliport pro přistání vrtulníku při případných záchranných akcích. "Teď budeme muset maximum záchranných prací provádět od horní stanice lanovky nebo ze vzduchu," dodal Štos.
S tím však nesouhlasí vedoucí Správy chráněné krajinné oblasti Moravský kras Leoš Štefka. "Na ploše zůstane točna pro vláčky, místní komunikace do žlebu a také cesta pro pěší mezi lanovkou a Punkevními jeskyněmi. Hasiči se tak dostanou na plochu pod lanovkou. Pravdou je, že odtud žebříkem dosáhnou o několik metrů níže než dosud. To by však nemělo vadit, protože žebřík pokryje jen malou část lanové dráhy a ve většině případů by stejně bylo nutné použít speciálně upravené kolíbky a cestující z lanovky spouštět po lanech," uvedl Štefka.
Proměna parkoviště u Punkevních jeskyní v plochu s dřevinami a keři je podle ochranářů posledním krokem v řadě opatření omezujících v těchto místech dopravu. Po uzavření Suchého i Pustého žlebu už ale stejně bylo nefunkční. "Tato velká asfaltová plocha však měla negativní dopad například na mikroklima lokality," dodal Štefka.
Těžká mechanizace vytrhává asfalt u parkoviště u Punkevních jeskyní v Moravském krasu. |