Lidé marně čekající na registraci vozu v Pardubicích - Černé za Bory

Lidé marně čekající na registraci vozu v Pardubicích - Černé za Bory | foto: Michal Klíma, MAFRA

Z nového registru zřejmě zmizela data, ministerstvo ho přesto neopustí

  • 511
Zatím posledním problémem nového registru vozidel je ztráta až půlky datového kmene. V praxi to znamená, že změny, které se staly od začátku července, budou muset úředníci vepsat do původního systému ručně. V horším případě pak čeká cesta zpátky na úřad i řidiče, kterým se auto přihlásit podařilo. Nový systém ale bude i přes tyto problémy pokračovat.

Na večerní tiskové konferenci ministr dopravy Pavel Dobeš prohlásil, že systém se v posledních hodinách výrazně zrychlil a nový registr tak bude fungovat dál. Od pátku by podle něj měl být současný systém plně funkční. O přechodu k původní databázi Dobeš již neuvažuje, ačkoliv i na tuto eventualitu je připraven. Podle něj by cesta zpět ke starému registru by nevedla k nějakému výraznému zlepšení.

"Na základě velmi tvrdého postupu vůči dodavateli se podařilo zprovoznit všechny důležité funkčnosti centrálního registru a technici přímo na přepážkách by měli pomoci při řešení neočekávaných situací. Se společností ATS-Telcom Praha budeme nadále řešit i smluvní pokuty za selhání systému," prohlásil Dobeš. 

Ministerstvo dopravy si zároveň u dodavatele vymohlo rozmístění techniků na klíčových registrech vozidel, aby přímo na místě pomohli při jednotlivých činnostech.

Dobeš se k ponechání nového registru vozidel rozhodl po čtvrtečním testování celého systému na jednom z registračních pracovišť, kterého se sám účastnil. Šlo o zkoušku konkrétních aplikací, které v posledních dnech nefungovaly.

Lidé možná budou muset znovu na úřady

Nová aplikace ale dále čelí množství problémů. Při pádu nového centrálního registru byla údajně poškozena data uložená na serverech.

Pokud by tomu tak skutečně bylo, je zaděláno na veliký problém. "My jsme ten starý systém vypnuli k 30. červnu a nic jiného nemáme. A my to znovu zapneme, ale vznikne tam vakuum. Tudíž tam nebudou ty změny, které byly mezitím provedeny," potvrdil náměstek ministra vnitra Radek Šmerda.

Tvůrci systému a ministerstvo dopravy teď doufají, že si úředníci v jednotlivých městech alespoň část nových záznamů vytiskli nebo jinak zazálohovali. To by totiž v případě obnovy znamenalo citelnou úlevu.

Horší variantou by bylo, pokud by se provedené změny zcela ztratily. "Problém by v tomto případě byl slabé slovo. To by asi musela doprava oslovit všechny lidi, aby se znovu dostavili na úřady," nastiňuje černý scénář náměstek.

Podle Šmerdy ale tak jako tak bude potřeba data do registru vložit ručně. Soubory, i kdyby zůstaly zachovány, totiž nejsou vzájemně kompatibilní, protože původní registr je z počátku 90. let a používá úplně jiný formát dat.

"Já ještě oficiálně nevím, co za data se ministerstvu dopravy podaří vytáhnout. Ale doufám, že je mají," dodal. Podle Šmerdy vnitro počítalo s tím, že s novým registrem můžou být potíže, a proto ten starý úplně neodstavilo. "Ale nepředpokládali jsme takovýhle průšvih," uzavírá Šmerda.

Nový registr vozidel měl začít fungovat v pondělí, ale okamžitě zkolaboval. Ministerstvo dopravy tvrdí, že veškerá odpovědnost za zfušovaný registr je na dodavatelské firmě ATS-Telcom. Úředníkům se ho nepovedlo plně zprovoznit ani do limitu, který dodavateli resort dal, tedy do čtvrteční páté hodiny odpolední.

Přesto ministerstvo na večerní tiskové konferenci ve čtvrtek uvedlo, že u nového systému setrvá. O den dříve však ministr Dobeš naznačil, že resort bude po dodavateli uplatňovat tvrdé smluvní sankce.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video