Říká to jeho manželka, dcera i zaměstnavatel, u něhož osmapadesátiletý muž pracoval jako zámečník.
"Jsme manželé osmnáct let. Pil často a hrál na automatech," tvrdí manželka Dagmar Pešková.
"Ten den na mě doma křičel a pak prásknul dveřmi, že jde do hospody. Až později jsem zjistila, že mi sebral klíčky od auta," řekla Pešková.
Ačkoliv Pešek nikdy nevlastnil řidičský průkaz, auto si brával opakovaně. Mnohdy s ním jezdil i do zaměstnání.
Pardubická tragédie ohromila i Josefa Tesaříka z ředitelství služby dopravní policie, přestože se dlouhodobě zabývá statistikami dopravních nehod v Česku.
"Bezohlednost a lhostejnost českých řidičů je někdy až neuvěřitelná. Nepřekvapí mne už případy, kdy řidič vezme stopaře, bourá s ním, a jen aby se zbavil nepohodlného svědka, tak ho i zraněného klidně vyklopí do příkopu," říká Tesařík.
"Jen za loňský a letošní rok pátráme po řidičích, kteří zabili sedmatřicet lidí a od nehody ujeli, aniž obětem poskytli pomoc."
Na provokativní otázku, zda jde o "vrahy na svobodě", Tesařík nic nenamítá a říká: "To je vaše tvrzení."
Jen v letošním roce ujelo od nehody 9 640 řidičů z celkového počtu 112 198 havárií. Další stovky řidičů, kteří po nehodě ujeli, však policie vypátrala. Jsou mezi nimi ti, kteří neposkytli zraněným pomoc, ale i takoví, co "jen" poničili jiné vozidlo.
Milan Pohořal z mirošovického oddělení dálniční policie při charakteristice českého řidiče skepticky odhadem dodává, že u dopravní nehody zastaví jen každý stý řidič. "Ostatní se tváří, že nic neviděli, nebo že se jich to netýká."
Advokát Jan Černý doporučuje, aby soudci tvrdě trestali řidiče, kteří zraní člověka a ujedou. "Za ublížení na zdraví jsou tři až deset let vězení. Útěk je přitěžující okolností a dalším trestným činem. Soudci by tudíž podobné chování měli trestat vyšší sazbou. I kvůli odstrašení řidičů, kteří nemají zábrany od nehody utéct."
Řídil se tím i plzeňský krajský soudce Eduard Wipplinger, jenž potvrdil osmiletý trest vězení pro Adolfa Pecha. Ten před čtyřmi lety zabil tři lidi na tramvajové zastávce. Z místa tragédie ujel. Čtyři hodiny po havárii, kdy ho policie dopadla, měl 1,19 promile alkoholu v krvi.
"Nesejdou se tři soudci, kteří by se shodli, že je to přesně na osm let," říká Wipplinger.
"Dodržuje se ale zásada, že za nehody pod vlivem alkoholu, při nichž je někdo zraněn či zabit, se dávají nepodmíněné tresty vězení. Stejně jako za nehodu, kdy někdo zemře nebo je zraněn a viník ujede. U nehod, kde není alkohol a řidič neujede, se zásadně dávají jen tresty výchovné - podmínečné," vysvětluje soudce.