I když je výsledná cifra pouhým zlomkem z více než 63 milionů letů, které v uplynulých šesti letech vypravily americké aerolinky, do nebezpečí se údajně mohly dostat miliony pasažérů.
Více než šestiměsíční vyšetřování deníku USA Today prokázalo, že řada leteckých společností o technických nedostatcích svých strojů dobře ví. Přesto je dál používají a k opravám přistupují liknavě.
"K řadě oprav vůbec nedojde, nebo se neudělají pořádně," uvedl bývalý letecký mechanik John Goglia, který byl v letech 1995 až 2004 členem výboru pro bezpečnou přepravu (National Transportation Safety Board).
"Až příliš mnoho strojů je při vzletu, řečeno odborným termínem, 'nezpůsobilých k letu' nebo ve špatném stavu," dodal Goglia.
Nedbalé kontroly, mechanici bez praxe
Průzkum prokázal, že pro letecké společnosti a pro Národní letecký úřad (FAA) nejsou nedbalé kontroly, odbyté opravy a nekvalifikovaní mechanici ničím neobvyklým.
Zjistilo se kupříkladu, že letecké společnosti objedávají přes sedmdesát procent udržovacích prací a kontrol v opravnách, ve kterých pracují lidé bez praxe a zkušeností. Aerolinky si také často vybírají levné údržbáře za hranicemi Spojených států.
FAA sice v minulých letech rozdala zhruba dvaceti pěti americkým aerolinkám pokuty přes 28 milionů dolarů (více než půl miliardy korun), společnosti ale často výsledky zkoumání inspektorů ignorují a stroje s technickými problémy neodstaví.