Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Z Kunovic vzlétl nový letoun

  21:52aktualizováno  21:52
K u n o v i c e - Společnost Evektor - Aerotechnik Kunovice, výrobce malých sportovních letadel, představila prototyp nového lehkého letounu Harmony. Stroj je určen především pro základní výuku létání a pro rekreační, turistické a sportovní lety. Jeho vývoj stál asi patnáct milionů korun. Osmi miliony přispělo na vznik letadla v podobě bezúročné půjčky z grantu pro malé a střední podniky ministerstvo průmyslu.
Podívejte se na rozsáhlou fotogalerii z předváděcího letu.
Sportovní letadlo Harmony

Sportovní letadlo Harmony představila kunovická firma Evektor-Aerotechnik na místním letišti (11.4.2001) | foto: Evektor-Aerotechnik

Technické údaje Harmony

Harmony je dvoumístný, samonosný dvouplošník celokovové konstrukce, sedadla jsou vedle sebe.
Ocasní plochy jsou klasické konstrukce s kýlem a stabilizátorem.
Přistávací zařízení tvoří pevný tříkolový podvozek s řízeným příďovým kolem.
Pohonná jednotka je tvořena čtyřválcovým čtyřtaktním motorem Rotax 912 S-4 o výkonu 100 hp a pevnou dřevěnou dvoulistou vrtulí v 230E.
Rozpětí - 8,1m
Délka - 5,98m
Výška - 2,34m
Prázdná hmot. - 330 kg
Max. vzlet. hmot. - 550 kg
Nádrž - 67 litrů
Max. nepřekročitelná
rychlost
- 270 km/h
Max. cestovní
rychlost
- 205 km/h
Pádová rychlost - 80 km/h
Max. stoupací
rychlost
- 5 m/s
Dostup - 5000 m
Dolet - 720 km
Spotřeba - 14 litrů/hodinu
Palivo - Natural 95 nebo AVGAS 100

Z kunovického letiště poprvé vzlétl nový sportovní letoun Harmony a kdo si ho bude chtít koupit, měl by si nachystat sedmdesát tisíc dolarů.

Vývoj letadla určeného pro základní výuku létání, rekreační, turistické a sportovní létání s omezením na neakrobatický provoz, stál firmu asi patnáct milionů korun. "Grantovou půjčku začneme ji splácet po zahájení sériové výroby. První šest kusů chceme po dokončení certifikace dokončit v pololetí, v příštím roce počítáme s výrobou deseti až patnácti strojů," řekl obchodní ředitel firmy Milan Bříšťěla.

Zájem mají letecké školy
Zájem o nový stroj už nyní mají aerokluby a letecké školy jak v tuzemsku, tak na Slovensku, deset strojů by mohlo skončit v Británii a Itálii.

Evektor, který byl založen počátkem devadesátých let a loni měl tržby přes dvě stě milionů korun, letos také plánuje výrazné zvýšení prodeje ultralehkých letounů EV - 97 Eurostar, které si už našly vlastníky v Itálii, Německu, Irsku, Portugalsku nebo Číně. "Letos chceme prodej zdvojnásobit a prodat pětašedesát těchto strojů," řekl Jan Fridrich z Evektoru.

Evektor - Aerotechnik už ale nepokračuje ve vývoji prototypu dopravního letounu Raven. "Tento projekt od nás odkoupil belgický partner, který pokračuje v jeho vývoji v Letovu v Praze," řekl Fridrich.

Nové pracovníky firma nepotřebuje
Firma, která jako jediný letecký výrobce v tuzemsku má od Úřadu pro civilní letectví oprávnění vyžadované v Evropské unii k výrobě letounů, zatím nepočítá s tím, že by zvýšil počet tři sta padesáti zaměstnanců. "Máme dostatečné kapacity, můžeme využít toho, že se zatím zpozdil projekt letounu z Aera Vodochody, kde jsme měli vyrábět zadní části trupu," dodal Bříštěla.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Stavitel Antonín Zavada v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Pojišťovna za zničený kostel vyplatí 20 milionů a pomůže s dalšími náklady

Pojišťovna v případě vypáleného kostela v Třinci-Gutech uhradí zřejmě 20 milionů za zničenou stavbu, i náklady spojené s odstraněním trosek, úklidem požářiště...  celý článek

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.