Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Z vraku trajektu vyprostili první tři těla, obětí tak je už 36

  20:52aktualizováno  20:52
Potápěči vyprostili první tři těla přímo z vraku jihokorejského trajektu, který ve středu ztroskotal se 475 lidmi na palubě. Počet mrtvých, kteří byli nalezeni, tak stoupl na 36, celková bilance obětí však zřejmě bude mnohonásobně vyšší, protože téměř tři stovky pasažérů se dosud pohřešují.

Informovala o tom agentura AFP s odvoláním na představitele jihokorejské pobřežní stráže.

"Potápěči rozbili okno jedné z kabin cestujících a vytáhli ven tři těla," sdělil činitel. Upřesnil, že všechna měla na sobě záchranné vesty a dodal, že dva mrtví jsou muži a u třetí oběti pohlaví ještě nebylo potvrzeno. Jde o trojici, kterou potápěči již dříve zahlédli, ale nebyli schopni ji hned vyprostit.

Fotogalerie

Kapitán trajektu v sobotu promluvil o okolnostech evakuace, kterou podle médií nařídil příliš pozdě. Před televizními kamerami řekl, že s rozkazem k opuštění plavidla váhal kvůli tomu, že oceán byl v místě nehody velmi studený a on se bál, že pasažéry na volném moři strhnou silné proudy (více čtěte zde). Prokuratura rovněž oznámila, že třetí palubní důstojnice, která trajekt řídila v době nehody, byla na dané trase nováčkem a plavidlo v těchto vodách nikdy předtím neřídila. Podle vyšetřovatelů se 25letá žena dostala ke kormidlu kvůli zpoždění linky způsobenému mlhou, a to v oblasti, která je poměrně nebezpečná vzhledem k množství malých ostrůvků a silným proudům.

Devětašedesátiletý kapitán I Čun-sok čelí trestnímu stíhání mimo jiné kvůli údajnému zanedbání povinností ve službě a porušení zákonů o námořní plavbě (více čtěte zde). V sobotu se znovu omluvil cestujícím a rodinám obětí a popsal i to, co havárii předcházelo.

"Vydal jsem instrukce ohledně trasy, poté jsem krátce odešel do ložnice a pak to (potápění lodi) začalo," řekl se svěšenou hlavou kapitán, který poté zamířil do vazební cely. "Proud byl velmi silný, teplota oceánu byla nízká, domníval jsem se, že když lidé opustí loď bez rozvahy, pokud nebudou mít na sobě záchranné vesty nebo i když je mít budou, může je (proud) strhnout." Podle kapitána ve chvíli, kdy se začal trajekt potápět, nebyly na místě žádné záchranné ani civilní lodi, které by cestujícím mohly pomoct.

Přežilo 174 pasažérů, naděje na záchranu dalších je mizivá

Nalezených obětí nehody je nyní 36 a zachráněných pasažérů 174. Stovky záchranářů už několikátý den v nepříznivém počasí neúspěšně pátrají po dalších cestujících, ale naděje, že by mohli ve vraku či na moři tak dlouho přežít, je mizivá.

Příbuzní téměř tří stovek pohřešovaných, z nichž velkou část tvoří studenti střední školy z předměstí Soulu, už ztrácejí trpělivost a požadují, aby záchranáři jednali rychleji a dostali vrak lodi na hladinu, napsala agentura Reuters. Server BBC však citoval jednoho z vedoucích záchranné mise, podle nějž vyzvednutí lodi může trvat "jeden nebo dva měsíce".

Trajekt Sewol ztroskotal ve středu ráno místního času nedaleko pobřeží Korejského poloostrova, a to během třináctihodinové plavby na ostrov Čedžu.

Vyšetřování příčin katastrofy se nyní soustřeďuje na chování posádky, včetně možného pozdního povelu k evakuaci, na špatně zabezpečený nákladní prostor a taky na případnou chybnou konstrukci plavidla. Loď však prošla všemi bezpečnostními prohlídkami a splňovala také podmínky pro pojištění.

Videa z potápějícího se trajektu:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.