Enzym NDM-1

Enzym NDM-1 | foto: BBC

Z Indie pronikla do Evropy bakterie, která odolá všem antibiotikům

• 105
Asi u padesátky pacientů ve Velké Británii v poslední době lékaři objevili zvláštní bakterii, se kterou si nedokážou poradit ani nejsilnější antibiotika. Lidé se jí nakazili většinou v Indii nebo Pákistánu, kde podstoupili kosmetickou operaci, uvedla britská stanice BBC.

"V Británii se objevila skupina nakažených lidí, přičemž většinu z nich spojuje cestovaní a hospitalizace v nemocnicích na Indickém subkontinentu," uvedl výzkumník David Livermore z britské Organizace zdravotní prevence (HPA).

U zhruba padesáti pacientů lékaři zaznamenali zvláštní bakterii, která vytváří enzym NDM-1. Právě ten je odolný vůči celé řadě silných antibiotik. V nemocnicích s ním zatím bojují pouze kombinací různých léků a antibiotik.

Vědci se ale obávají, že se tento odolný enzym může objevit i v jiných bakteriích, kupříkladu v Escherichia coli (tzv. E.coli, která se vyskytuje v tlustém střevě). Tyto bakterie pak NDM-1 může učinit odolnými vůči antibiotikům, která na ně dosud zabírají.

Podobné případy infekce potvrdili i lékaři v Austrálii, Kanadě, Nizozemí a ve Spojených státech. Odborníci z celého světa nyní varují, že se z enzymu NDM-1 může stát "významný celosvětový problém". Jejich závěry, které publikovali ve vědeckém časopise Lancet Infectious Diseases, citovala britská BBC.

"Obavy máme především z toho, že enzym začnou produkovat i bakterie, které jsou snadno přenositelné," pokračoval Livermore s tím, že na NDM-1 zatím nejsou žádné léky. Lékaři a výzkumníci proto v článku apelovali, aby se zpřísnilo monitorování nákaz a pokročilo se ve vývoji nových léků.