"Musíme upřednostnit zdraví chodců," vysvětlil postoj magistrátu náměstek primátora Jiří Kadeřábek. Od začátku roku se na tomto místě stalo šest dopravních nehod. Podle policejních statistik šlo ve čtyřech případech o kolizi s chodci, pět jich utrpělo zranění.
Před několika dny ale na magistrát přišla petice podepsaná téměř 800 obyvateli Zlína. "Přechod denně využívají tisíce občanů a má dlouholetou tradici," upozorňuje za petiční výbor Petr Viliš, který patří mezi šéfy jednoho z obchodů v Dlouhé ulici.
Právě obchodníci a obyvatelé v dopise navrhují radnici jiná řešení, která by problémy s chodci zmírnila. Například upozorňovací značky, zpomalovací červený povrch silnice vedle přechodu nebo výrazné osvětlení.
Zároveň upozorňují i na potíže, které by zrušení mohlo přinést. "Silně to znepříjemní život místním lidem, sníží návštěvnost přilehlých obchodů a restaurací a povede ke zvýšení nezaměstnanosti," tvrdí odpůrci zrušení přechodu.
Zrušení přechodu žádali policisté
Jejich protest už ale zřejmě k ničemu nepovede. Radní dali ke zrušení souhlas, který odbor stavebních a dopravních řízení potřeboval. "Rozhodnutí už je definitivní," potvrdil mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák.
Odstranění nebezpečného přechodu dlouhodobě žádali policisté. Na radnici se poprvé obrátili loni, ale neuspěli. Po letošních šesti nehodách to proto zkusili znovu. "Tento přechod už není pro chodce bezpečný. Nehody to jednoznačně potvrzují," upozornil Václav Karkoška z dopravního inspektorátu zlínské policie.
Přechod podle něj nevyhovuje hlavně tím, že je delší než sedm metrů, vede přes čtyři jízdní pruhy a přitom ho nerozděluje žádný středový ostrůvek. Kvůli tomu, že není nijak osvětlený a neupozorňuje na něj ani žádná značka, je nebezpečný obzvlášť v noci.
Magistrát teď lidem doporučuje, aby využili nedalekého podchodu k obchodnímu domu nebo dvou nejbližších světelných přechodů.
"Nechápu, proč se u nás, na rozdíl od vyspělé Evropy, dává přednost autům před chodci," zlobí se na takové doporučení Petr Viliš. Jemu ani stovkám dalších lidí se nelíbí, že místo toho, aby se automobily přesunovaly do podzemí, stěhují se tam chodci.
Magistrát ale přesto připouští, že stále zvažuje, jak možnost přecházet silnici v těchto místech zachovat. Řešením může být přesun zebry nad křižovatku, její umístění na zvýšený pás nebo řízení pomocí semaforů. "Každá z variant má ale velké zápory. Musíme najít řešení, které bude přijatelné," dodal Kadeřábek.