Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Z Bagdádu vyrazil po třech desítkách let první vlak do Turecka

  17:52aktualizováno  17:52
Z nádraží v iráckém Bagdádu byl v úterý vybaven vlak směřující přes Sýrii do Turecka. Po třech desítkách let tak ožívá spojení, které je součástí proslulé železniční tratě z Berlína do Bagdádu. Ta se začala stavět v roce 1903 a sehrála roli při zahájení první světové války.

Snímek železnice Berlín - Bagdád zhruba z roku 1910 | foto: Wikipedia Commons

Na úseku trati z Bagdádu do Turecka se nejezdilo od války Iráku s Íránem, která začala v roce 1980. Nyní se to má změnit a vlaky mají jezdit pravidelně.

První jízda z Bagdádu do východotureckého města Gazientepu byla podle zpravodajského serveru BBC naplánována na osmnáct hodin. Na trase zhruba 500 kilometrů tedy vlak nevyvine žádnou ohromující rychlost. Pomalé spojení je způsobeno mimo jiné tím, že během jízdy musí vlak přejet dvě mezinárodní hranice.

Všechny tři země na trase doufají, že její znovuotevření přispěje k růstu vzájemného obchodu. Turecko a Irák v poslední době utlumily své spory týkající se kurdského nacionalismu - Turecká obchodní bilance s kurdskou regionální vládou v Iráku nyní dosahuje zhruba 10 miliard dolarů. 

Složitější jsou nyní vztahy mezi Irákem a Sýrií - syrské úřady byly několikrát obviněny, že stály za bombovými útoky v Iráku. I mezi těmito zeměmi však nyní obchod prudce roste.

Británii se Bagdádská železnice nelíbila

Bagdádská železnice byl gigantický projekt Německa na počátku století. Stavbu trati z Berlína do tehdejší Otomanské říše, zahájenou v roce 1903, financovaly hlavně německé banky a podniky.

Plán železnice Berlín - Bagdád z doby před první světovou válkou

Plán železnice Berlín - Bagdád z doby před první světovou válkou

Železnice se stala před první světovou válkou zdrojem napětí zejména mezi Německem a Británií. Země v ní viděly ohrožení svých zájmů v oblasti a je proto označována za jednu z příčin zahájení války.

V době zahájení první světové války chybělo k dostavění trati ještě 480 kilometrů. Práce na dokončení začaly až ve třicátých letech. Dostavbou trati v roce 1940 pak získalo Německo na začátku druhé světové války mimo jiné přístup k iráckým ropným polím.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Fašisté v USA hýří energií, úřady spěšně odstraňují pomníky Konfederace

Pravicoví extremisté ve Spojených státech srší nově nabytým sebevědomím a chystají další akce. Povzbudily je potyčky v Charlottesville a slova Donalda Trumpa,...  celý článek

Vladimir Putin během tradičního poselství v Kremlu (1. prosince 2016)
Kreml oslaví sté výročí bolševické revoluce rozsáhlou amnestií

V Rusku bude vyhlášena nová velká amnestie, kterou Kreml chystá k listopadovému stému výročí bolševické revoluce. Napsal to ruský zpravodajský server Znak a...  celý článek

Kim Čong-un zkoumá plány útoku na Guam
Velmi moudré rozhodnutí. Trump chválí Kima za odklad útoku na Guam

Za „velmi moudré a logické rozhodnutí“ pochválil ve středu americký prezident Donald Trump severokorejského vůdce Kim Čong-una, který prozatím odložil plány...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.