Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Wahhábismus inspiruje světový džihád, obrací se i proti samotným Saúdům

  0:30aktualizováno  0:30
Saúdská Arábie je mnohými vnímána jako kolébka nenávistného islamismu, který se naposledy v pátek krvavě připomněl v Paříži. S radikály se potýká i pouštní království. Zatýká je a zakazuje jim cestovat do Sýrie, zároveň však řeší dilema: jeho oficiální ideologie razí nenávist k „nevěřícím“ a mnohé džihádisty inspiruje.

Mešita na pařížském předměstí Evry-Courcouronnes, odkud pocházel jeden z pachatelů pátečního útoku (15. října 2015) | foto: Profimedia.cz

„Nadešel okamžik, kdy se celý svět musí sjednotit k boji proti této zrůdě. Tyto činy jsou v rozporu s veškerými náboženskými i lidskými hodnotami a odporují všem civilizacím,“ prohlásila po pátečních útocích jedna z nejvyšších autorit sunnitských muslimů - šajch Muhammad Ahmad Tájib, imám náboženské univerzity při egyptské mešitě al-Azhar.

Teror v Paříži

Silnými slovy nešetřilo ani libanonské hnutí Hizballáh, stoupenci Islámského státu jsou podle něj zločinci. A s podobným prohlášením rychle přišla i rada muslimských duchovních v Saúdské Arábii.

„Islám neschvaluje teroristy. Tyto činy odporují milosrdenství, které islám přinesl světu,“ uvedli s tím, že celý svět by měl v rámci „jednotného morálního postoje“ terorismus zničit.

Slova třetí ze zmíněných institucí ovšem mohou znít poněkud paradoxně. Je to právě oficiální náboženské učení Rijádu, které řadu islámských teroristů inspiruje ke krvavým útokům - ať už v arabském světě nebo na Západě.

Vzpomeňme třeba na Abú Salmana, někdejšího francouzského křesťana, který teď vyzývá džihádisty po celé Evropě, aby nevěřící přejeli autem nebo jim otrávili jídlo.

K hnutí Islámský stát se přidal po návštěvě Saúdské Arábie, kde mu podle jeho vlastních slov „otevřelo oči“ studium starých spisů Muhammada ibn Abd al-Wahhába o „boji s tyrany“ (více se dočtete zde).

Francií v pátek otřásly teroristické útoky, zemřelo 129 lidí:

Rijád financuje evropské mešity, imámy pod kontrolou nemá

Wahhábismus, silně konzervativní forma sunnitského pojetí islámu, má v Saúdské Arábii status oficiální ideologie. Vznikl na konci 18. století jako výzva k očištění islámu, který byl podle podle prvních wahhábistů v hlubokém úpadku - kontaminovaný zvyklostmi z jiných kultur a náboženství.

Wahhábisté tvrdí, že jen oni jsou představitelé pravého nezkaženého islámu a jediná skutečná muslimská komunita. Odmítají jakékoliv jiné formy islámu a domnívají se, že cestou k pravé víře je následování činů proroka Mohameda. Wahhábova díla přímo vyzývají ke svaté válce - džihádu - coby prostředku, jak uchránit muslimskou komunitu. Džihádisté mají vyrazit do boje, pokud se blíží nepřátelská armáda nebo to duchovní považují za nezbytné.

Vládnoucí dynastie v Rijádu má k sunnitským duchovním blízko. Život celé země se řídí Koránem, souborem Mohamedových výroků a muslimským právem šaría. Spolu s dalšími ropnými velmocemi Perského zálivu saúdská vláda aktivně podporuje i šíření wahhábismu po světě. Francouzský veřejnoprávní rozhlas RFI například v únoru upozornil, že mešity islámských fundamentalistů napříč zemí financuje Saúdská Arábie nebo Katar.

Podobná situace panuje také v muslimských čtvrtích Belgie, psal v pondělí server EUobserver. Přísně konzervativní učení wahhábismu přitom podle místních láká i mladé muslimy, kteří se donedávna o náboženské otázky vůbec nezajímali.

Vážný problém s radikalizací obyvatel muslimských čtvrtí v pondělí připustil belgický premiér Charles Michel. Během policejní akce v bruselské čtvrti Molenbeek, odkud pochází několik pachatelů pátečního teroru v Paříži, připustil, že je možná třeba některé mešity zavřít (více čtěte zde).

Islámský stát vraždí i přímo mezi Saúdy

Nejde o to, že by Saúdská Arábie přímo podporovala teroristy z radikálních hnutí, které připravují útoky v Evropě i na Blízkém východě. I samotné arabské království má s organizací Islámský stát naopak vážné problémy.

V polovině letošního července Rijád oznámil, že se policii podařilo zatknout 431 radikálních džihádistů, kteří připravovali útoky na mešity, diplomaty a bezpečnostní složky. Islámský stát odpověděl sebevražedným atentátem v mešitě sloužící bezpečnostním složkám ve městě Abha, kde zemřelo 15 lidí. Už na jaře přitom spáchal obdobný útok, během páteční modlitby zabil v šíitském svatostánku dvě desítky věřících.

Navzdory stovkám mrtvých v Paříži, v troskách ruského letadla na Sinajském poloostrově, v Sýrii, Iráku a dalších zemích včetně jejich vlastní však Saúdové odmítají, že by kořenem islámského terorismu mohlo být právě jimi prosazované učení.

Islámský stát v létě zaútočil na mešitu v Saúdské Arábii:

Vražda je zločin, ale nenávist v pořádku

Mluvčí rijádského ministerstva vnitra Mansúr Turkí v rozhovoru pro agenturu Reuters prohlásil, že ve wahhábismu problém netkví. Důkazem je podle něj srovnání 2 144 občanů Saúdské Arábie, kteří odešli bojovat do Sýrie po boku Islámského státu, s pěti tisíci lidmi, kteří tam zamířili z Evropy. Verbíři džihádistů podle něj pochází přímo z oblastí ovládaných Islámským státem a se Saúdskou Arábií ani její státní ideologií nemají nic společného.

Jsou to však právě do krajnosti dovedené Wahhábovy spisy, které džihádisty k teroru inspirují - a přestože se Rijád snaží radikály potírat, bránit jim v páchání násilí a mnohdy i vycestovat do Sýrie, myšlenky, které je k násilí vedou, vlastně chápe a podporuje.

Fotogalerie

Vražda jakéhokoli člověka je i podle Saúdů jasný zločin, samotná nenávist k nemuslimům je ovšem zcela v pořádku.

„Muslimové by měli být k nemuslimům spravedliví. Mohou s nimi obchodovat a neměli by na ně útočit. Ale to neznamená, že by je neměli nenávidět a vyhýbat se jim,“ shrnul pro agenturu Reuters jeden z významných saúdských duchovních. A královská dynastie mu neodporuje.

Je si totiž dobře vědoma i toho, že zloba konzervativních muslimů už v historii nejednou zasáhla také jejich rod. Hned první saúdskoarabský král Abd al-Azíz ibn Saúd musel čelit povstání svých bojovníků kvůli tomu, že s „nevěřícími“ jednal na jejich vkus příliš smířlivě.

V roce 1975 zabil krále Fajsala jeho vlastní synovec - šlo o pomstu za smrt otce, kterého armáda zastřelila, když protestoval proti zavedení televize. A přílišná „westernizace“ arabské kultury byla i důvodem, proč v roce 1979 islámští fundamentalisté obsadili Velkou mešitu v Mekce, kde zajali stovky věřících.

Královská armáda tehdy sice krvavou bitvu vyhrála, požadavkům konzervativních muslimů se však nakonec podvolila - z novin i televize zmizely ženy, vláda zavřela kina a školní výuka se vrátila k jedinému hlavnímu pilíři - náboženství, kterému musel ustoupit třeba dějepis.

Saúdští duchovní mají dodnes pod kontrolou i soudy a nedá se tedy očekávat, že by za nenávist k „nevěřícím“ v duchu wahhábismu mohly padat tresty - pokud ovšem nenávist nepřeroste v násilí.

Sloučené diskuse

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, vzhledem k povaze diskusí o teroristickém útoku ve Francii se portál iDNES.cz rozhodl tyto diskuse spojit do jediné. Najdete ji pod všemi nově vydanými články. I v ní platí tato pravidla diskutování. Děkujeme všem, kteří diskutují slušně a k věci (třebaže kriticky).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.