Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Školy neví, co s mimořádně nadanými dětmi. Peníze nahrazuje nadšení

  16:42aktualizováno  16:42
Pětiletý šikula z Litoměřic umí zapojit zvonek, gymnazistka z Prahy zase exceluje v řetězových zlomcích. Školy ale podle odborníků často neví, jak se podobně nadaným žákům věnovat. S péčí o talenty v přírodních a technických vědách jim bude pomáhat nově zřízená Síť podpory nadání.
O vzdělávání talentovaných dětí bude radit Síť podpory nadání (ilustrační snímek).

O vzdělávání talentovaných dětí bude radit Síť podpory nadání (ilustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Podle Ivany Vaňkové, ředitelky ZŠ Karla Čapka v Praze 10, školy v péči o nadané často tápou. "Před lety jsme měli žáka mimořádně nadaného na matematiku. Cítili jsme, že potřebuje jiný přístup. Sami jsme na koleně sháněli materiály a informace. Nikdo nám nedokázal poradit," popsala Vaňková.

Její škola jeden rok získala grant z pražského magistrátu, díky kterému platila semináře pro šikovné žáky z různých ročníků. "Pak už jsme ale grant nikdy nedostali. Přesto v učení po skupinkách pokračujeme, ale záleží jen na nadšení a dobrovolnosti učitelů," doplnila ředitelka.

Nyní učitelům a dalším zájemcům začíná pomáhat v úterý představená Síť podpory nadání. Sdružuje školy, volnočasová zařízení a pedagogicko-psychologické poradny, které už mají zkušenosti se vzděláváním talentovaným dětí. Do projektu se zatím přihlásilo deset subjektů, další čtyři o členství žádají.

"Můžou se podělit o know-how, informace, vybavení, prostory a lidský kapitál. Časem se chceme zaměřit na fundraising a získávat sponzorské dary nebo prostředky z eurofondů," uvedl spoluautor projektu Vojtěch Tutr. Péči o nadané je podle něj nutné zlepšovat, rozšiřovat a profesionalizovat.

"Chybí systémovost, jedno místo, kde se k tomu najdou informace. Potřeba jsou také příklady dobré praxe," podotkla Helena Plitzová, ředitelka Národního institutu pro další vzdělávání, který síť zřizuje. "Existuje nesmyslný přístup, že nadaný je génius, který vše zvládne sám a nepotřebuje podporu," doplnil vedoucí Talentcentra Stanislav Zelenda.

Chybí peníze, o nadané se často starají dobrovolníci

Lidé ze škol a zájmových kroužků upozorňují, že na vzdělávání nadaných dětí nemají dostatek peněz. "Podpora je nízká až žádná. Finanční prostředky se získávají velice těžce. Věnuji se tomu zadarmo čtyři hodiny každé odpoledne," uvedl Jiří Rudolf z Technického klubu mládeže Litoměřice, který navštěvuje 55 dětí.

"Před několika lety jsem se děsil toho, že kdybychom vyhráli fyzikální olympiádu, tak jak se dostaneme na finále do Iráku," vylíčil reálné starosti Petr Pudivítr z pražského Gymnázia Christiana Dopplera.

Školy sice můžou například žádat o granty ministerstva školství v programu Excelence pro učitele talentovaných žáků, využily by ale i další možnosti. "Uměl bych si představit, že fyzikář bude vyučovat patnáct hodin a dalších šest hodin by se věnoval talentovanému žákovi," navrhl ředitel dalšího elitního pražského Gymnázia Jana Nerudy Juraj Liška.

Pracovní skupina ministerstva nedávno dokončila koncepci péče o nadané žáky. Materiál podle Světlany Durmekové z Národního ústavu pro vzdělávání čeká na schválení.

Autor:






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.