"Server, na který se mohou připojit všechny městské policie, už existuje, teď musíme především vytvořit jednotný systém a domluvit se, jaké údaje budeme shromažďovat," řekl ředitel Městské policie v Ostravě Jan Bulva.
Evidence jízdních kol, která je dobrovolná, existuje ve větších městech a má ji v drtivé většině na starosti městská policie. S evidencí se začalo v roce 1994. Cyklista, který se pro registr rozhodl, poskytne do databáze číslo rámu svého kola, své jméno a na základě toho získá průkaz o evidenci.
Při kontrolách cyklistů pak policie může snadno odhalit, zda jedou na svém, či kradeném kole. Systém však funguje jen pro dané město, a pokud se kradené kolo dostane na jiné místo v zemi, je už podstatně obtížnější o něm nějaké podrobnosti zjistit.
"Pokud bude centrální evidence, odradí to ještě více zlodějů kol," řekl ředitel Městské policie v Hradci Králové Zdeněk Šrajer. Právě evidence bicyklů přispěla podle policie k poklesu jejich krádeží. Počet těchto krádeží v zemi klesá od roku 1993 a za sedm let se snížil o pětapadesát procent.
"Myslím si, že tomu registrace pomohla. Pokud si někdo koupí drahé kolo, tak je rozhodně lepší ho do registru přihlásit," řekl Jan Dvořák z královéhradecké policie.
Vytvoření centrální evidence budou však zřejmě provázet problémy se sjednocením systémů a také kvůli ochraně dat.
"Každá policie má jiný systém, sbírá jiné údaje. Také používá jiný program. Na zářijovém jednání Kolegia ředitelů městských policií statutárních měst a Prahy jej chceme sjednotit," řekl ostravský ředitel městské policie.
Brněnská policie se zase obává, že vytvoření nové databáze narazí na zákon o informacích. "Jednotlivé registry se vytvářely v době, kdy tento zákon ještě neexistoval. Dnes je to už něco jiného.
Pokud budou policie chtít převést současnou databázi do jiné databáze, asi jim nezbyde nic jiného, než se každého cyklisty zeptat, zda s tím souhlasí. To může vytvoření jednotného registru zkomplikovat," řekl tiskový mluvčí Městské policie v Brně Vít Cvrček.