Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vzdušný prostor nad Ukrajinou měl být uzavřen, tvrdí letecký expert

  23:02aktualizováno  23:02
Ať už malajsijský boeing sestřelila jakákoliv ze stran konfliktu, hlavní chybou bylo, že byl vzdušný prostor nad Ukrajinou vůbec otevřen, tvrdí letecký odborník. Letadlo prolétající nad bojovou oblastí je totiž velmi zranitelný cíl a na Ukrajině navíc není jasné, jaké zbraně mají vojáci k dispozici.

Stroj se zřítil poblíž Doněcka (17. 7. 2014). | foto: AP

"Bylo to jednoznačné pochybení. Pokud se někde bojuje, neměla by nad tou oblastí letadla létat a vzdušný prostor by měl být uzavřen," vysvětluje oslovený letecký odborník, který si nepřál být jmenován, ale jehož totožnost redakce zná.

Za uzavření vzdušného provozu rozhoduje konkrétní stát. V případě, že na jeho území probíhá válečný konflikt, má ale rozhodující slovo armáda. "Předpokládám, že vojenská složka bude mít v takovém případě naprostou převahu nad vládou. I v Evropě platí, že armáda má v určitém slova smyslu nadvládu nad vzdušným prostorem," vysvětluje.

O zřícení letadla na Ukrajině čtěte zde

Není podle něj také jasné, zda se teď bude nad Ukrajinou dále létat. "Záleží to na tom, jak zareaguje Ukrajina. Další otázkou je, jak se zachovají letecké společnosti. Pokud skutečně došlo k tomu, že letadlo někdo sestřelil, tak se společnosti budou mít snahu té oblasti vyhnout," říká.

Uzavřít dlouhodobě prostor nad bojovou oblastí je pro aerolinky velkou komplikací, proto se snaží jednat operativně.

"Každý jednotlivý let se musí plánovat zvlášť. Pokud je tedy let do jedné destinace odkloněn, neznamená to, že let o dvě hodiny později bude odkloněn také. Tyhle změny jde udělat velmi rychle, v podstatě v minutách. Pokud je letadlo na zemi, není vůbec problém naplánovat trasu tak, aby se vyhnulo Ukrajině," vysvětluje odborník.

Zároveň dodává, že letové cesty jsou po celém světě jasně dané a společnosti s nimi počítají.

Trasy lze přirovnat k železnici, na kterou se vejde jen určitý počet vlaků. Když je tedy jedna část zavřena, lety musí být přesunuty na jinou trasu. To působí problémy.

Pokud je převýšena kapacita tras, letadla nemohou vzlétnout a na trasu se zařadit. "Zůstanou na zemi, třeba tam dvě tři hodiny čekají, než na ně dojde řada," popisuje.

Pokud bude vzdušný prostor nad Ukrajinou po tragédii uzavřen, nastane tato situace i pro letadla českých leteckých společností. "České aerolinky v poslední dobou nad Ukrajinou hodně létají, takže pravděpodobně dojde k tomu, že se změní trasa a doba letu bude delší," odhaduje vývoj možné situace odborník.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.