Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vzduch nad Českem se pročistil, sopečný prach už létání neomezuje

  7:32aktualizováno  10:15
Koncentrace sopečného prachu v atmosféře nad Českou republikou v noci poklesla. Oproti včerejšku se tak opět létá nad celým Českem, řekl v České televizi mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma. Pročistil se i vzduch nad Evropou. Islandský vulkán Eyjafjallajökull zůstává nicméně nadále aktivní.

Operátoři Řízení letového provozu už poskytují své služby po celém Česku. Včera jihozápad republiky ochromil prach z islandské sopky. | foto: Řízení letového provozu ČR

"Situace se v průběhu noci zlepšila k lepšímu, začali jsme znovu poskytovat služby Řízení letového provozu i na jihozápadě vzdušného prostoru České republiky. Létá se nad celým Českem, všude se přistává, služby ŘLP jsou poskytovány bez omezení," řekl v České televizi mluvčí ŘLP Richard Klíma.

V neděli večer ŘLP uzavřelo vzdušný prostor hlavně nad jihem republiky. Letouny se mu vyhýbaly, ale lety se nerušily. Prach z islandské sopky Eyjafjallajökull se podle meteorologů měl z oblasti Šumavy rozšířit i na zbytek území, jeho koncentrace je nyní ale nízká.

Situace se vrací do normálu i nad Evropou. Nebe pročistila pomalu postupující dešťová fronta nad střední částí kontinentu. Také němečtí meteorologové počítají pro pondělí nanejvýš s lokálními potížemi kvůli popelu v mnohakilometrové výšce, od úterý by již letecká doprava ve střední Evropě neměla pociťovat překážky.

Prach z islandské sopky v minulých týdnech na čas uzavřel leteckou dopravu nad prakticky celou Evropou. Rušené lety se však včera počítaly jen na stovky, a ne na desetitisíce, jak tomu bylo při největších koncentracích prachu v atmosféře.

ČÍM JE PRACH NEBEZPEČNÝ

Velké dopravní stroje létají bezmála nadzvukovou rychlostí, a pokud se střetnou se sopečným oblakem, prach obrousí čirá přední skla kokpitu pilotů v neprůhledně mléčná.

"Je to stejné, jako byste stroj obrousil hodně hrubým smirkem, který letoun totálně zbaví celého nátěru," srovnává předseda technické komise Sdružení dopravních pilotů Karel Mündel.

Nejvíce se piloti strachují o motory - zvláště ty proudové. Skelný prach se totiž nalepí zejména na jejich horké části (lopatky turbín) a kompresory. "Nejdřív to úplně změní vnitřní aerodynamiku, a tedy i výkon motorů, nakonec je to zastaví," dodává kapitán Mündel.

Zdroj: MF DNES, 17. 4. 2010

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

František Ringo Čech ukazuje zatím svůj poslední obraz. Je nazvaný Smrt...
Miloše bych neodmítl, říká ke své kandidatuře František Ringo Čech

Vedení Strany práv občanů před dvěma týdny rozhodlo, že jejich superlídrem do podzimních voleb bude hudebník František Ringo Čech. O pomoc ho prý požádal...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se svým mluvčím Jiřím Ovčáčkem na tiskové konferenci na...
Zeman nehodlá počítat peníze za výjezdy do kampaně. Úřad to vidí jinak

Prezident Miloš Zeman bude i po vyhlášení volby hlavy státu pokračovat ve výjezdech do krajů, ale peníze utracené za ně přitom nehodlá započítávat do limitu...  celý článek

Andrej Babiš přichází na večerní jednání ministrů hnutí ANO v průhonické...
Dávali jsme ODS peníze, říká Babiš na nově zveřejněné nahrávce

Exministr financí Andrej Babiš na nahrávce, kterou ve středu zveřejnil server iRozhlas.cz, naznačuje, že v minulosti finančně podporoval ODS. Záznam pochází ze...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.