"Situace se v průběhu noci zlepšila k lepšímu, začali jsme znovu poskytovat služby Řízení letového provozu i na jihozápadě vzdušného prostoru České republiky. Létá se nad celým Českem, všude se přistává, služby ŘLP jsou poskytovány bez omezení," řekl v České televizi mluvčí ŘLP Richard Klíma.
V neděli večer ŘLP uzavřelo vzdušný prostor hlavně nad jihem republiky. Letouny se mu vyhýbaly, ale lety se nerušily. Prach z islandské sopky Eyjafjallajökull se podle meteorologů měl z oblasti Šumavy rozšířit i na zbytek území, jeho koncentrace je nyní ale nízká.
Situace se vrací do normálu i nad Evropou. Nebe pročistila pomalu postupující dešťová fronta nad střední částí kontinentu. Také němečtí meteorologové počítají pro pondělí nanejvýš s lokálními potížemi kvůli popelu v mnohakilometrové výšce, od úterý by již letecká doprava ve střední Evropě neměla pociťovat překážky.
Prach z islandské sopky v minulých týdnech na čas uzavřel leteckou dopravu nad prakticky celou Evropou. Rušené lety se však včera počítaly jen na stovky, a ne na desetitisíce, jak tomu bylo při největších koncentracích prachu v atmosféře.
ČÍM JE PRACH NEBEZPEČNÝVelké dopravní stroje létají bezmála nadzvukovou rychlostí, a pokud se střetnou se sopečným oblakem, prach obrousí čirá přední skla kokpitu pilotů v neprůhledně mléčná. "Je to stejné, jako byste stroj obrousil hodně hrubým smirkem, který letoun totálně zbaví celého nátěru," srovnává předseda technické komise Sdružení dopravních pilotů Karel Mündel. Nejvíce se piloti strachují o motory - zvláště ty proudové. Skelný prach se totiž nalepí zejména na jejich horké části (lopatky turbín) a kompresory. "Nejdřív to úplně změní vnitřní aerodynamiku, a tedy i výkon motorů, nakonec je to zastaví," dodává kapitán Mündel. Zdroj: MF DNES, 17. 4. 2010 |