Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Recept na lepší školství? Přidat ředitelům a více analyzovat, míní organizace

  • 81
Osmnáct organizací zaměřených na vzdělávání vypracovalo společně priority rozvoje vzdělávání na další čtyři roky. Koncept nyní prezentují politikům. Navrhují mimo jiné, aby ředitelé dostali přidáno nebo aby se zveřejňovala anonymizovaná data z jednotných přijímacích zkoušek a maturit.

Koncept vychází ze tří bodů. Podle prvního je potřeba zvednout platy nejen učitelům, ale i ředitelům. 

„Jedním ze tří opěrných bodů konceptu je trojúhelník ředitel – učitel – kvalita.  Jsou to zejména ředitelé, kteří ovlivňují chod a rozvoj školy. Oni by v prvé řadě měli být adekvátně odměněni za svou náročnou práci a motivováni k tomu, aby svou školu rozvíjeli s vizí, která přesahuje každodenní provozní starosti,“ řekl iDNES.cz mluvčí organizace EDUin Bob Kartous.

Další vizí, kterou se organizace snaží prosadit, je revize kroků. „Nikdo neanalyzoval dopad na vzdělávací systém, co se týká přijímacích zkoušek, maturit či omezování neveřejných škol,“ říká Kartous. 

Organizace, které návrhy řešení pomáhaly připravit

Aliance pro otevřené vzdělávání
Asociace lesních mateřských škol (ALMŠ)
Asociace malých inovativních škol (MIŠ)
Centrum občanského vzdělávání (COV)
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV)
Česká rada dětí a mládeže (ČRDM)
Česká středoškolská unie
Člověk v tísni
EDUin
Liga lidských práv
Nadace OSF
NaZemi
Otevřeno
Pavučina - síť středisek ekologické výchovy
Skutečně zdravá škola
Společnost pro kreativitu ve vzdělávání
Step by step ČR.

Například u povinného předškolního vzdělávání pětiletých dětí podle něj analýza vznikla, nikdo ji ale nezohlednil. „Chceme, aby politici tyto analýzy brali v potaz,“ doplnil. 

V případě, že se ukáže, že se opatření minulo cílem, je pak podle návrhu nutné opatření změnit nebo zrušit. 

Dalším cílem je zveřejňovat anonymizovaná data z přijímacích zkoušek a maturit. „Díky tomu lze zjistit spousta informací. Lze poznat, jak úlohy dopadly, zda nebyly diskriminující, jaká byla vyváženost testu, lze srovnávat testy v jednotlivých letech, pozorovat, zda se zvýšila náročnost textu, které úlohy dělají maturantům problémy a podobně,“ říká Kartous.

Vzdělaní lidé do škol

Posledním bodem koncepce je „otevřít školu světu“. Tedy upravit zákon o pedagogických pracovnících tak, aby umožňoval vzdělaným lidem snáze vstupovat do učitelské profese. Otevřít pomyslné dveře těm, kteří chtějí učit, aby nechyběli motivovaní a kvalifikovaní pedagogové. „Už dnes je to velký problém se znaky krize, zejména na prvním stupni základních škol,“ říká Kartous.

Tento bod zmiňuje mimo jiné také přidání peněz do neformálního vzdělávání dětí – tedy do podpory mimoškolních organizací.

Organizace nyní jednají s politiky a snaží se zjistit, jestli jsou pro ně priority přijatelné a zda je možné je integrovat do stranických politik. „Hledáme vždy ty politiky, kteří by v jednotlivých stranách měli být lídry pro oblast vzdělávací politiky po volbách. Během schůzek se snažíme nad jednotlivými body strategie najít shodu, případně diskutovat odlišný úhel pohledu a jeho příčinu. Prozatím proběhla jednání s TOP 09, ČSSD, ODS, Piráty, chystá se setkání se zástupci ANO. Shrnutí ze setkání připravujeme,“ dodal Kartous.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video